The Day of the Triffids (2009)

Verenigd Koninkrijk
Sciencefiction / Thriller
180 minuten (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Nick Copus
met Dougray Scott, Joely Richardson en Brian Cox

In de toekomst heeft de zoektocht naar alternatieve brandstoffen geleid tot de ontdekking van de Triffid, een koolachtige plant die een eigen leven lijkt te leiden. Tijdens een wereldwijde zonnestorm worden miljarden mensen blind en komen de Triffids tot leven en ontsnappen ze. De overlevenden moeten nu, onder aanvoering van dr. Bill Masen (Dougray Scott), de vleesetende Triffids zien te stoppen.

avatar van xxc
xxc
Waarom zo onnodig lang?

The day of the triffids. De hoes zelf zag er al erg B uit, maar heb hem toch maar voor een paar euro meegenomen van de Boekelier. Waarom niet? B films kunnen ook goed zijn.. waarom deze niet?

Allereerste.. zo... ontzettend...traag... Er zitten tal onnodige stukken in die er voor geen geld van de wereld in hadden gehoeven waardoor de film alleen maar onnodig uitrekt en je dus een 3 uur durige miniserie krijgt. Ik denk dat niet alleen ik maar ook een heleboel anderen het enorm gewaardeerd hadden als ze hier gewoon een normale anderhalfuurdurige film van hadden gemaakt.

Er word te veel in beeld gebracht wat er niet in hoort. Deze film gaat over planten die na een tijd zorgen dat de mensheid op het randje ligt. Waarom moet ik 2 uur lang kijken welk team Jo en Bill kiezen? Waarom moet ik zien welke beter is? Waarom? Dat interesseert me ronduit gewoon niet.
Tuurlijk, ik had graag geweten waar ze terecht komen en waarom etc.. maar ik hoef er echt niet zo veel van te zien.. Het begon een beetje op een dramatje te lijken en de kern van de film was ik al gauw vergeten. Dus, ja.. anderhalf uur = prima.

Acteerprestaties zijn in principe niet slecht, al had ik wel een paar minpuntjes, maar ach, dat heeft (bijna iedere film).
Ik was erg aan het twijfelen of deze film een plekje kreeg in mijn kast of dat ik hem maar wegdeed, maar na het schrijven van dit bericht heb ik toch maar besloten om hem weg te doen. Wanneer ga ik nou een 3 uur durige film kijken waar je 1,5 uur van niks aan vind? Juist, nooit.

3* (puur voor de 1,5 film die wél goed is)

avatar van Left4Dead
Een miniserie van bijna drie uur waaraan ik eens eerder begonnen was maar niet uitgekeken heb, nu de herkansing. In de jaren is mijn smaak en visie toch echt wel veranderd.
Dougray Scott in de hoofdrol (geen slechte keuze) en daarnaast de goed spelende acteurs Brian Cox en Eddie Izzard. Voor mij al goede casting, Joely Richardson deed redelijk haar best.

Langzaam, stukje voor stukje krijgen we inzicht in wat de Triffids nou eigenlijk zijn en waar ze vandaan komen. De achtergrond van onze hoofdrolspeler krijgt een beetje diepgang door de informatie die we over hem ontvangen. Roadmovie had ook bij gerne geplaatst kunnen worden aangezien de hoofdrolspeler aardig wat kilometer door G.B. reisde om zijn doel te bereiken.

Door een ramp "ziet" de wereld er in één keer geheel anders uit. Déjà vu: Verblindend filmpje dit verhaal bestond al veel langer en heeft toch een andere wending gelukkig.
Total chaos/mayhem heerst in de straten en het is een kwestie van overleven. Pas na een dik uur krijgen we echt te maken met de groene carnivoren. Echt spannend wil ik het allemaal niet noemen, matjes is voor mij de juiste omschrijving. Het vleesetende onkruid had niet de verschijning om mij angst te kunnen aanjagen.

An sich vind ik het tempo van de film niet storend, i.t.t. eerdere berichten. Maar ook ik moet concluderen dat er wel tijdroof op mijn leven is gepleegd tijdens deze miniserie, niet te veel maar had anders gekund.
Erg diep wil de film niet gaan behalve op een paar ethische kwesties en geloofsuitingen na die ook al niet veel om het lijf hadden. Geen probleem, de serie blijft daardoor luchtig en relaxed.

Al met al zorgt de serie voor redelijk vermaak maar wordt op geen enkele manier hoogstaand.
Acteerwerk is goed, beeld en geluid prima alleen kunnen de Triffids hier het niveau niet aan om het spannend te maken. Dat er ook niet meteen een verdedigingswapen tegen het onkruid wordt bedacht (vlammenwerper, bestrijdingsmiddelen met vliegtuig, w.t.f. om mijn part een gifspuit met roundup). Nee er zitten een aantal zeer ongelukkige momenten in de serie die niet echt geloofwaardig overkomen en dat wil nog wel eens storend zijn.
Veel clichés, en zoals altijd mag de liefde ook haar gezicht laten zien, niet overdreven, op klassieke wijze.

Goed te doen.

wessel1961
een z film erg slecht en langzaam

Vroeger heb ik al eens de goede maar inmiddels zeer oude klassieker "The Day of the Triffids (1962)" gezien en de afgelopen dagen was het beurt aan deze remake (geen letterlijke overigens) in de vorm van een tweedelige miniserie, welke ik gezien heb via Ziggo On Demand (televisiezender AMC). In totaal duurt het dan iets van 180 minuten.

Ondanks dat het best een lang zit was (daarom heb ik het ook verspreidt over twee dagen), vond ik deze miniserie best geslaagd en wist het Sciencefiction / Thriller verhaal me ook te boeien en te vermaken en was ook één scene best spannend (de scene waarbij Jo Playton vlucht en terecht komt tussen de Triffids). Ook met de uitvoering zat het goed en met name het visuele gedeelte was fraai gedaan en dan vooral de opnames in Londen en de vliegtuigen die geland of neergestort waren. Ook de vleesetende planten "Triffids" waren mooi gemaakt en ze maakten ook de nodige slachtoffers. Ondanks dat er de nodige raakvlakken zijn met de originele film, is dit niet echt een remake en heeft men er een moderne frisse verfilming van gemaakt met een eigen verhaal. Zo vond ik het o.a. leuk gevonden dat de gecontroleerde "Triffids" in eerste instantie werden gebruikt voor het maken van fossiele brandstoffen ter vervanging van de huidige brandstoffen, want anders was er een wereldwijde milieuramp ontstaan welke de ondergang voor de aarde zou betekenen. Dus eigenlijk zat er ook nog een boodschap in het verhaal Hier en daar is het verhaal wel wat langdradig en soms ook wat saai, maar echt storend vond ik het niet en het hoort ook min of meer bij een miniserie. Het einde vond ik overigens best aardig en bevat ook weer een boodschap naar de mensheid.

De cast deed het overigens leuk en verdienstelijk en dan vooral natuurlijk de drie hoofdrolspelers, te weten Dougray Scott (in de rol van Triffids expert Bill Masen), de niet onaardig uitziende Joely Richardson (in de rol van verslaggeefster Jo Playton die o.a. verliefd wordt op Bill Masen) en Eddie Izzard (in de rol van slechterik Torrence die dictator wordt en Jo Playton wilt hebben als zijn vrouw/vriendin). Ook speelt Brian Cox (als de vader van Bill Masen die tevens een Triffids expert is) op het einde van het verhaal nog even mee. Degene die ook in deze film meespeelt is Jason Priestley (bekend van de vroegere hit serie "Beverly Hills, 90210") en dan in de rol van luchtvaartpiloot in het leger. Dat men de Triffids niet deed bestrijden met o.a. vliegtuigen zoals "Left4Dead" hierboven al aangeeft was inderdaad onnozel en zeker omdat men beschikte over minimaal één luchtvaartpiloot. Men schoot eigenlijk alleen maar met geweren op de Triffids

Al met al gewoon een aardige Sciencefiction / Thriller miniserie welke afgeleidt is van de klassieker "The Day of the Triffids (1962)", maar dan wel in eigen modern jasje.

avatar van BlueJudaskiss
Niet onaardig, maar veel te lang en een verhaal dat, afgezien van het begin, totaal afwijkt van het schitterende boek en niet altijd met even logische uitkomsten: hoe kan men in een apocalyptische wereld, nog steeds komen aan moderne kleding, wapens, eten en gas en licht? In het boek was dit logischer. Leuk om Joely Richardson weer te zien en Brian Cox is altijd een feestje. Grappige effecten van de Triffids.

avatar van FlorisV
Voor de tweede keer gekeken. Mijn interesse was oorspronkelijk gewekt doordat een vriend heel enthousiast over het boek was.

Dit blijft een aardige miniserie, die onvoldoende kan beklemmen om de aandacht lang vast te houden, ik heb hem daarom ook zeker niet in 1 keer willen afkijken. Neemt niet weg dat er voldoende te genieten valt: typisch Brits en wat je van een BBC productie mag verwachten: prima (vooral praktische) effecten, mooie landschappen (het mooiste is Londen dat eerst uitgestorven lijkt en later een rokende puinhoop blijkt als de Triffids hun slag hebben geslagen).

Ietwat langgerekt, bijvoorbeeld zien we in het begin lange tijd Eddie Izzard doelloos rondlopen zonder dat we weten wat ie nu van plan is. Acteurs zijn overigens prima en wees niet bang voor Jason Priestley, die is lang niet zo irritant als toen hij begon in Beverly Hills 90210.

Een zeer bescheiden climax die wat teleurstelt. Ik had wel verwacht dat met behulp van bestrijdingsmiddelen en vliegtuigen, of heel veel vuur, de Triffids verslagen zouden worden maar eigenlijk vlucht men gewoon naar een eiland.