Treasure of Ruby Hills (1955)

1 stem

Western / Actie

geregisseerd door Frank McDonald
met Zachary Scott, Carole Mathews en Barton MacLane

De veebaronnen ’Chalk’ Reynolds en Walt Payne hebben de meeste kleine boeren verdreven uit het Ruby Hills territorium. Er zijn nu gevechten uitgebroken tussen beiden om de alleenheerschappij over het gebied te verkrijgen. Reynolds’ leider over de gunfighters is Frank Emmett en Payne’s ingehuurde gunfighter is Jack Voyle. Beiden staan bekend als meedogenloze moordenaars. In de vallei van Ruby Hills rijdt Ross Haney, die zojuist de waterrechten heeft verkregen: een legale juridische stap die Reynolds en Payne over het hoofd hebben gezien. Haney komt er al snel achter, dat ook een derde partij ook controle over de Ruby Hills wil verkrijgen: Robert Vernon en zijn zus Sherry van de ‘Double V Ranch’. Sherry wordt verliefd op Haney, die lijkt te worden geconfronteerd met een gewapend treffen tussen de Vernons en de gunfighters van Reynolds en Payne.

Een redelijke wegkijker die onderhoudend blijft door de cast die het heel aardig doet. Geen speciale western, maar één die niet onderdoet voor menig b-western uit die tijd.
Ietwat storend is wel dat het gaat om waterrechten waar twee veeboeren belang bij hebben, maar het geheel speelt zich af in een stadje en je krijgt geen vee te zien en ook de plek waar het om draait (het water) wordt helemaal genegeerd. Je moet dus maar uit gaan van de teksten van de strijdende partijen en de daarbij horende gevechten.

Een aantal bekende gezichten in de film: Dick Foran, een jonge Lee van Cleef en Raymond Hatton.
Ik moet zeggen dat Scott (nee, niet die andere) me wel beviel als dragende speler.

De dvd heeft een goede beeldkwaliteit, geen subs en soms zijn de teksten (vooral in het begin) niet helemaal goed te verstaan. Wel een minpunt.