Marthe (1997)

Frankrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door Jean-Loup Hubert
met Clotilde Courau, Guillaume Depardieu en Bernard Giraudeau

De herfst van 1915. Net als vele andere gewonden in de oorlog, is Simon gerepatrieerd naar een afgelegen ziekenhuis op een schiereiland van Bretagne. Hij wordt verliefd op de jonge lerares Marthe en associeert zich met het drama van andere gebroken mannen, zoals Henry, die een been verloor en het andere zou geven om bemind te worden door een vrouw, of Mouloud, wanhopig zoekend naar de foto van zijn verloofde, die gestolen werd door één van zijn metgezellen. Deze laatste wordt nog het voorwerp van racistische pesterijen en pleegt zelfmoord. Marthe gaat in op de avances van Simon, maar weigert te huwen. Ze wil op twintigjarige leeftijd geen weduwe worden.

avatar van Mac Hammer Fan
Eén César Nominatie voor de Beste Mannelijke Bijrol in 1998.

kappeuter (moderator)
Welk festival?

avatar van Knisper
De Césars zijn de jaarlijkse Franse filmprijzen toch?

kappeuter (moderator)
Dat stond er eerst niet. Er stond 'een nominatie'.

avatar van Knisper
Dat was inderdaad wel redelijk abstract.

avatar van Mac Hammer Fan
kappeuter schreef:
Dat stond er eerst niet. Er stond 'een nominatie'.

Inderdaad. Ik was eerst César vergeten.
Bedankt om het mij te melden Kappeuter.

Niet op het niveau van "La Chambre des Officiers" en "Un long Dimanche de Fiançailles" maar toch een goede film die het contrast legt tussen het vrij zijn en liefhebben en de gedwongen wreedheid van de oorlog.
Enkele heel knappe beelden, melancholische en nostalgische muziek en een Clotilde Coureau die toch iets al te romantisch overkomt.