Ein Traum in Erdbeerfolie (2009)

Alternatieve titels: Comrade Couture | Berlijn: Mode achter de Muur

Duitsland
Documentaire

geregisseerd door Marco Wilms
met Klaus Ehrlich, Frank Schäfer en Sabine von Oettingen

Lang voordat de Muur viel, in de jaren tachtig van de vorige eeuw, vierde een groep artistieke jongeren al de vrijheid in Oost Berlijn. Met rebelse modeshows verzetten ze zich tegen het communistische keurslijf. Belangrijkste kenmerk van de scene was de ontwikkeling van een eigen stijl, want stijl was niet 'te koop' in de Oostbloklanden. De mode vertoonde alle kenmerken van de typische jaren tachtig stijl uit West-Europa, maar dan met een Oost-Berlijnse twist: punky, met veel leer, veel zwart, en veel felle kleuren, breedgeschouderde silhouetten, en natuurlijk extravagant haar. Regisseur Marco Wilms maakte het destijds allemaal van dichtbij mee. In deze film maakt hij een reis terug in de tijd, op zoek naar zijn bruisende bohemien bestaan van weleer.

Werkelijk geniale documentaire!

Geeft een goed beeld van het Oost-Berlijnse leven destijds. In elk geval door de bril van jongeren die op zoek waren naar vrijheid.

De documentaire zit goed in elkaar met veel verassende twists.

avatar van narva77
narva77 (crew)
Soeperman87 schreef:
De documentaire zit goed in elkaar met veel verassende twists.
Uhm, verrassende twists??? Die heb ik dan even gemist denk ik...

Mooi tijdsbeeld van "anarchistische en negatieve jongeren" in Oost-Berlijn, dat wel!

Helaas weer een geknipte versie in "Close-Up". Maargoed, ik had niet anders verwacht...

NB: ik had nog nooit van "Aardbeienfolie" gehoord (misschien raar van mij), wat is dat eigenlijk?