Der Tote im Spreewald (2009)

Duitsland
Misdaad

geregisseerd door Christian von Castelberg
met Nadja Uhl, Christian Redl en Hinnerk Schönemann

In een kanaal in Spreewald wordt het lichaam gevonden van veerman Daniel Bartko en blijkbaar zat hij in een ijzeren constructie gevangen. Er wordt aangenomen dat in deze regio Poolse pelsjagers aan het werk waren. Commissaris Thorsten Krüger verneemt dat zelfs in de tijd van de DDR bevers werden gefokt in het Spreewaldgebied, en dit voor hun begeerde pels. Tijdens het pathologische onderzoek blijkt dat Bartko pas na zijn dood in de ijzeren constructie is terechtgekomen. Het onderzoek verloopt heel moeizaam, vooral wanneer blijkt dat Bartkos zijn zwangere vrouw Tanja in een kroeg heeft mishandeld. Kort daarop wordt Tanya's vader, de plaatselijke boswachter, neergeschoten tijdens zijn werk en nog steeds komt er geen schot in de zaak.