Da Yue Bing (1986)

Alternatieve titel: The Big Parade

China

geregisseerd door Kaige Chen
met Qiang Guan, Lu Lei en Chun Sun

Docudrama over de minutieuze voorbereidingen van een grote militaire parade ter gelegenheid van de nationale feestdag op het fameuze Tiananmen Square, met aandacht voor zes van de vierhonderd militairen. Het wordt een metafoor van het collectivisme, waaraan het hele Chinese volk is onderworpen.

Pfoe.

Geblaat over propaganda daargelaten wsa dit een enorme trage, saaie en slepende film. Eigenlijk geen seconde geboeid kunnen kijken, geen seconde enige binding gehad met het verhaal of de personages.

Gelukkig weet Yimou (dié Yimou) er visueel af en toe nog wat van te maken. Als cinematograaf een uitstekende keuze, al blijft het toch bij een aantal flitsen. Verder gaat de film over een groepje jonge recruten die opgeleid worden om aan "the big parade" te kunnen deelnemen. Wat onderlinge dramatjes, wat harde trainingen ... het zal wel.

Het drama werkt voor geen meter, de personages zijn gezichtsloos, het verhaal is dodelijk saai. Mnee, deze Kaige Chen was één grote teleurstelling.