Valley of Eagles (1951)

Verenigd Koninkrijk
Avontuur / Drama

geregisseerd door Terence Young
met Jack Warner, Nadia Gray en John McCallum

De Zweedse wetenschapper Dr. Nils Ahlen bouwt een apparaat dat geluidsgolven kan omzetten in elektrische energie. Deze machine wordt echter gestolen door Helga, de vrouw en assistente van Nils, en Sven Nystrom, een collega. Ze vluchten met dit gestolen apparaat via de bevroren toendra’s van Lapland naar Rusland. Politie-inspecteur Peterson en Kara Niemann uit Lapland sluiten zich bij Nils aan om hem te helpen het apparaat alsnog te pakken te krijgen, voordat het in Russische handen komt.

avatar van wendyvortex
Tsja...voornamelijk een zwak ratjetoe....duurt even voordat ik door heb dat het in Zweden speelt (krijg je met die Engelse dialoog), maar okay naar Lapland kan je met de auto.
Mooi daar vergeten we al snel onze hele thriller en krijgen we een inkijkje in het leven van de Lappen (officieel Saami) en dan verdwalen we en krijgen we een soort van Drs. P. Dodenrit.
Hele film is gewoon in de UK in de studio opgenomen dus alle wolven is gewoon allemaal stock-footage en die sneeuwstorm lijkt wel in de film gekrast te zijn...ik heb in ieder geval nog nooit zulke vreemde sneeuw gezien.
Nou tot nu toe was het allemaal helemaal niks, maar dan komen we in de vallei uit de titel en krijgen we nog een minuut of 20 een uitermate bizar stukje film te zien.
Zelfs dermate bizar dat de film zowat nog lijkt te worden...nou nee daar is het eerste uur beduidend te zwak voor.
Vermoedelijk was dit in 1951 al een technisch verouderd prutswerkje...lag schijnbaar nog ergens bij de BBC in de archieven en zal na de vertoning van vanmiddag ook wel voor minstens 60 jaar de kast ingaan....mist ook niemand wat aan...behalve die hele rare laatste 20 minuten dan.

Mooie natuuropnames van het sneeuwlandschap, sneeuwstormen, lawines, honden, een grote kudde rendieren, roofvogels, wolven en mensen die zich met skies en sleeën proberen voort te bewegen en zich tussendoor verschansen in traditioneel uitziende hutten en tenten.
Aan het verschil in levenshouding en de manier van beleven tussen stedelingen en de toendrabewoners wordt aandacht besteed via de onderlinge gesprekken. Wel zijn alle hoofdrolspelers op één na blanke westerlingen. Dat werkt de Laplandse sfeer weer iets tegen.

Over dierenleed zat men toen blijkbaar niet zo in: neerstortende rendieren in een lawine, getrainde roofvogels die honden of wolven aanvallen, wolven die worden neergeschoten en daarbij jankend opspringen, na gebeurtenissen liggen er regelmatig dierenlijken op de grond... alles wordt uitgebreid in beeld gebracht.
Verder alles wat bij een film van die leeftijd hoort: zwart-witbeelden, chromakey gebruik gecombineerd met studiowerk, ietwat theatrale intonaties, pompeuze ouderwetse filmmuziek.

Ik dacht dat ik het aparte verhaal het meest zou waarderen, maar dat raakte behoorlijk ondergesneeuwd door de uitbeelding ervan. Een aantal dingen bleven onderbelicht (de getrainde adelaars en het gestolen energie apparaat leken mij wel interessant). Voor ik het goed en wel doorhad was het al afgelopen.