• 8.516.964 stemmen

Genre: Drama

Oorsprong: Servië / Nederland / Frankrijk / Zwitserland

Geregisseerd door: Vladimir Perisic

Met onder meer: Boris Isakovic, Relja Popović en Miroslav Stevanović

IMDb beoordeling: 6,2 (412)

Oorspronkelijke taal: Servisch

Plot Ordinary People

In de vroege ochtenduren wordt een groep soldaten met een bus naar een onbekende bestemming gebracht. Onder hen is een nieuweling, de 20-jarige Dzoni, aanwezig. Hij voelt zich niet thuis tussen de anderen. Ze komen aan bij een boerderij in een open veld. Omdat er helemaal geen details over hun missie vrijgegeven zijn, gaat Dzoni op zoek naar meer informatie. Na een lange tijd gewacht te hebben, arriveert er een tweede bus. Volgens de leider van de groep, zijn de gevangenen uit de bus, hun vijand.

• 20496 berichten

Ik heb niet vaak een film gezien die zo tot op het bot nihilistisch is als deze.

De stijl van de film is heel sober, eenvoudig, traag en heel beschouwend. We zien een Servische jongen ten tijde van de oorlog in de jaren '90. Zijn regiment krijgt een speciale opdracht , namelijk vijanden executeren. Dzoni verzet zich heel even maar het kleinste beetje groepsdruk is genoeg om zijn tegensputtering te breken en het wordt langzaam maar zeker "gewoon een opdracht".

Zelfs films van pakweg Haneke zijn doorgaans hoopvoller dan deze (al lijkt de film wel een beetje op een vroege Haneke). En ook andere oorlogsfilms (zoals Lebanon die ik hiervoor zag en zelfs Apocalypse Now en Idi I Smotri) bevatten meer hoop dan deze. Niet omdat deze film gruwelijker beelden bevat of explicieter is, want het tegendeel is waar. Maar vanwege het mensbeeld van deze film.

Er zit ergens wel iets van die nihilist in me en ik vind de film erg genoeg, heel geloofwaardig. Volgens het IFFR-krantje is dit gebaseerd op een rechtszaak uit het Joegoslavie tribunaal.

Maakte toch een flinke indruk op me.

• 20496 berichten

Overigens wordt dit op IMDB bestempeld als anti-servische propaganda, door mensen die niets van de film hebben begrepen.

avatar van danuz

danuz

Gaat op de lijst!

avatar van Malick

Malick

Het is zo'n film waar veel mensen bij weglopen (of klagen, zuchten, geeuwen etc.) en aan de andere kant zijn er liefhebbers zoals SB. Ik had een ticket maar heb het expres niet gebruikt. Ik was namelijk te vermoed voor een nihilistisch film. Hij is gelukkig aangekocht dus ik zie hem t.z.t. wel.

avatar van Movsin

Movsin

Psychologisch portret van de oorlog in zijn anonieme gruwel.

Merkwaardige benadering aan de hand van lange, stille scenes die de ondraaglijke spanning en de bedrukkende sfeer sterk accentueren.

• 20496 berichten

Stond op de lijst voor een release in Nederland maar dat is geloof ik niet meer van gekomen. Zonde, want dit is me toch echt wel bijgebleven.