Ivoren Wachters (1998)

Alternatieve titel: Ivory Guardians

Nederland

geregisseerd door Dana Nechushtan
met Stijn Westenend, Roef Ragas en Carice van Houten

De negentienjarige lyceumleerling Philip Corvage wordt door zijn oom opgevoed. Hij bezit alle karaktereigenschappen van een geniale adolescent: hij schrijft opvallende gedichten, is gevat, geestig, charmant en extravagant. Door zijn rijpe intelligentie beheerst hij zijn klasgenoten. Met een afgrijselijke onverschilligheid verwaarloost hij zijn gebit en in deze omstandigheid schuilt de kiem van het drama dat zich aan hem voltrekt...

avatar van chiel
Eén van 3 Vestdijkverfilmingen uit 1989, de 100e geboortedag van de schrijver. Ik zou de films graag nog eens zien.

avatar van BlueJudaskiss
Jep, maar waar?

avatar van chiel
Precies, enige mogelijkheid lijkt mij dat hij nog eens wordt uitgezonden.

Heeft het filmmuseum dit niet in zijn collectie?

avatar van chiel
Hij is niet uitgebracht in de bioscoop, dus misschien alleen op video beschikbaar. Hij ligt vast gewoon in de omroeparchieven.

Zonder twijfel de beste film van Nechushtan. Bijzonder vernuftig script, slim gedraaid, intelligente geluidsmontage en prima spel.

robertus65
Verrassende film, zeker de moeite waard.

Wist niet dat Simon Vestdijks boeken verfilmd waren. Vond de box met 3 films bij V&D. Mijn spijt dat ik nooit aan Vestdijk begonnen was ( met lezen ) haal ik nu een beetje in . Ivoren Wachters vond ik wel wat gedateerd aan doen en ondanks dat ik nooit echt warm loop voor de Nederlandse film in het algemeen heb ik hem met verwondering bekeken. Mijn eerste Vestdijk zullen we maar zeggen. Indertijd zal het boek wel een soort 'aanstoot' gegeven hebben .... begaafde eigenwijze puber/adolescent die
ontspoort......

De gehele film online!