Unchained (1955)

Drama / Misdaad

geregisseerd door Hall Bartlett
met Elroy 'Crazylegs' Hirsch, Barbara Hale en Chester Morris

De gevangenisdirectie in Chino, Californië, heeft ten opzichte van andere gevangenissen voor een innovatieve aanpak gekozen. Zij streven een humane benadering van de gevangenen na, er zijn geen gewapende bewakers, men zit niet opgesloten in een cel en er wordt geen uniforme kleding gedragen. De achterliggende filosofie is, dat met deze benadering de gevangenen niet willen ontsnappen en dat ze hun veroordeling willen accepteren. De film volgt de aankomst van de nieuwe 'bewoner' Steve Davitt en hoe hij omgaat met het alternatieve beleid van deze gevangenis in Chino.