Der Januskopf (1920)

Alternatieve titels: Dr. Jekyll And Mr. Hyde | Der Januskopf - Eine Tragödie am Rande der Wirklichkeit | The Janus Head

Duitsland
Horror

geregisseerd door F.W. Murnau
met Conrad Veidt, Magnus Stifter en Margarete Schlegel

Wanneer dr. Warren een magisch beeldje achterhaald besluit hij dat dit een mooi cadeau is voor zijn vriendin, Jane Lanyon. Zij weigert echter het cadeau aan te nemen waardoor hij er mee zit opgescheept. Door de magische krachten verandert hij in Mr. O'Conner. Dit beestachtige monster ontvoerd in zijn woede Lanyon en neemt haar mee naar zijn laboratorium. Wanneer Warren weer de oude is realiseert hij zich dat hij zo snel mogelijk van het beeldje moet zien af te komen, maar door magische krachten blijft het beeldje bij hem terug komen.

avatar van Drs. DAJA
Een film die tot nu toe bestempeld is als "verloren". Hopelijk wordt hij ooit nog eens gevonden; de kritici in der tijd vonden deze versie beter dan de amerikaanse, het is een film van het Munrau/Veidt duo en vogens kopieen van het scenario schijnt dit de eerste film te zijn met een bewegende camera!

avatar van Zelva
Drs. DAJA schreef:

Vraag het aan Benicio zou ik zeggen. Die heeft hem blijkbaar gevonden en vond hem erg goed.

avatar van Drs. DAJA
Heb ik gevraagd. In z'n reactie zei hij dat hij waarschijnlijk in de war was met Dr. Jekyll & Mr. Hyde maar heeft vervolgens z'n stem niet verwijderd...

avatar van Drs. DAJA
Zag zojuist ook dat Karl Freund hier camera heeft gedaan... Ik denk dat ik een zwaar leven voor de boeg krijg als deze nooit gevonden wordt.