The Story of Minecraft (2015)

Verenigd Koninkrijk
Documentaire

geregisseerd door Billy Simpson

Experts en celebrity's op het gebied van gaming vertellen het verhaal van Minecraft, de computerspel-gigant die uitgroeide tot een wereldwijd cultureel fenomeen. Meer dan 54 miljoen exemplaren van het spel zijn verkocht op een groot aantal platformen. Een miljoenenpubliek dat blijft groeien. Het spel behelst de grootste digitale wereld ooit. Grote groepen zijn samengekomen door het educatieve effect van het spel.

Had boeiender gekund.

Ik ben al zeer lang geen echte gamer meer, al kies ik af en toe nog wel een lijvig spel uit waar ik me dan een half jaar, op kousenvoeten, doorheen kan murwen. Ik had dus wel enige interesse in deze docu, want de Minecraft hype is volledig langs mij heen geschoten.

Ik verwachtte een soort origin story, maar dat is het niet echt. Op zich wel interessant, deze Story of Minecraft probeert meer een beeld te scheppen van de community rondom Minecraft. En da's op zich boeiend, alleen nemen de makers véél te veel hooi op hun vork.

De rise of YouTube-sterretjes bijvoorbeeld, waar volwassen mensen (myself included) zich vaak laatdunkend over uitlaten, maar die écht wel de sterren van morgen zijn. De overname van Microsoft, die mensen niet onberoerd liet. De hype rondom het spel en hoe de community errond ontstaan is. Allemaal zeer interessant voer, maar elk topic verdient eigenlijk een docu van 90 minuten op zich, nu is alles in één korte docu van 60 minuten gepropt.

Echt héél veel kom je dan ook niet te weten, al is de kans om even de verschillende facetten van dit spel te zien best wel leuk. Het spel is ook écht wel een mijlpaal, één van de spellen die een grote invloed gehad hebben op het evolueren van het medium. Enige waar ik het absoluut niet mee eens was, was die kerel die beweerde dat Minecraft z'n succes te danken had aan het eerst zijn met een constructief game concept ("voor het eerst kunnen gamers iets maken ipv afbreken). Die kerel heeft duidelijk nooit Sim City gespeeld en ik durf ook stellen dat mijn kennis daar niet toereikend is en er vast nog oudere voorbeelden te vinden zijn. Iets téveel hype dus, niet zo mooi in een docu.

Maar verder wel een leuk en (iets te) bondig relaas van een apart wereldje waar je als 35 jarige zonder kinderen niet echt meteen mee te maken krijgt. Enige waar ik me verder nog over verbaasde was het gebrek aan aandacht voor Twitch.tv, met alle schijnwerpers op YouTube. Die eerste is ondertussen toch dé place to be voor het streamen van games dacht ik? Verdient ook nog wel een docutje.