La Face Cachée (2007)

België / Frankrijk
Drama / Komedie

geregisseerd door Bernard Campan
met Bernard Campan, Karin Viard en Jean-Hugues Anglade

François en Isa leven al jarenlang naast elkaar. François tokkelt vruchteloos op zijn piano en onderneemt halfhartige pogingen om een wandkast te bouwen. In zijn relatie met Isa is hij al even onhandig: zijn pogingen tot toenadering lopen op niets uit. Radeloos denkt François dat zijn vrouw een minnaar heeft en hem wil verlaten. Maar achter haar koele masker verbergt Isa al jarenlang een pijnlijk geheim.

avatar van henkula
komedie? nee, ik zat alleen nog te wachten op de ontknoping.

avatar van Boenga
Heel natuurlijk, real life. Sober en somber. Visueel soms in de richting van de Dogme-films.
Drama met een onderhuidse spanning - al licht het flesje dat verborgen zit in de piano de sluier wel grotendeels op.

Ook all gaat het niet direct om figuren die aan de rand van de maatschappij staan, toch kwamen de Dardenne-broers me regelmatig in gedachten.
Sterk werk van de twee hoofdacteurs; en allebei perfect gecast
henkula schreef:
komedie?

Dat zie ik ook nergens; geen moment.

nee, ik zat alleen nog te wachten op de ontknoping.

Ruim acht jaar na je vraag, maar beter laat dan nooit: de film eindigt met het eerste bezoek van Isa aan een bijeenkomst van de plaatselijke AA. Een happy end zou ik het niet noemen, maar er is hoop.