Niqiu Ye Shi Yu (2005)

China
Drama / Romantiek

geregisseerd door Yazhou Yang
met Dahong Ni, Ping Ni en Tang Li

Niqiu (Modderkruiper), een pas gescheiden plattelandsvrouw, verhuist met haar twee dochters naar Peking in de hoop op een beter leven. Ze ontmoet daar een man die toevallig óók Niqiu heet. Deze belooft haar gouden bergen als ze een relatie met hem aan zou willen gaan. Aanvankelijk weigert ze bot zijn aanzoek, maar gedurende het gezamenlijke ploeteren in de duistere achterkant van het welvarende Peking begint ze toch warme gevoelens voor hem te ontwikkelen...

avatar van Baggerman
Aardig sociaal drama waarin de armzalige levensomstandigheden worden getoond van de boeren die van het platteland komen zoeken naar werk in de steden van China. Ik was wel verrast dat deze film niet is verboden door de Chinese regering (bij mijn weten niet namelijk!).

Ik werd wel erg zenuwachtig van al het gevlieg en gedraaf van de hoofdpersonen in de film!

De namen van de hoofdpersonen zijn zeer toepasselijk: ze heten beiden Niqiu (Modderkruiper, ook een soort vis) (Chinezen zullen het misschien meesterlijk vinden; ik kan daar niet over oordelen).

De film biedt weinig hoop voor de hoofdpersonen, maar ondanks alles blijven ze positief, eerlijk en genieten ze van het beetje wat ze wèl hebben.