Paul dans Sa Vie (2005)

Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door Rémi Mauger
met Paul Bedel, Fabrice Adde en Françoise Bedel

De 75-jarige Paul Bedel woont als boer, visser en oude man in een boerderij, samen met zijn twee jongste zussen. Alle drie zijn ze vrijgezel en leven wars van moderniteit in de natuur.

avatar van Koekebakker
Wordt in mei door Contact Film uitgebracht in de Nederlandse bioscopen. De docu wordt wel vergeleken met Etre et Avoir.

avatar van Koekebakker
De docu wordt wel vergeleken met Etre et Avoir.

En dat begrijp ik wel. Paul is een wat naieve, maar vertederende en romantische boer die nog werkt met de landbouwmachines van 50 jaar terug en ouder.

Wel wat jammer dat je er aan af kunt zien dat het voor tv gemaakt is, maar al met al een innemende en ook grappige docu.

innemend en grappig is het zeker, maar voor wie oplet: de keuze van Paul, opgelegd door een dictatoriale vader, doordrenkt zijn leven met tragiek.

avatar van Spiekercoen
De film geeft een romantisch beeld van het boerenleven, paar koetjes, af en toe melken, met de oude machine hooien, allemaal aardig om te zien, vooral omdat omdat de krasse Paul een charismatisch figuur is.

Echter, de film duurt ruim 100 minuten en dat was mij te lang. De film toont het leven van Paul, niet meer en niet minder. Erg bijzonder is dat leven eigenlijk niet en op een gegeven moment heb je wel door hoe dat leuke oubollige boerenleven in zijn werk gaat. Daarom komt de klad er een beetje in na verloop van tijd. Vervelend of saai wordt het niet, waardoor Paul er met een voldoende vanaf komt. 3*

avatar van Redlop
Spiekercoen schreef:
...De film toont het leven van Paul, niet meer en niet minder.

Natuurlijk staat Paul centraal, maar het gaat ook over een manier van leven dat uitsterft.

Het gaat ook over de bio-industrie, verstedelijking, industrialisatie, sociale vervreemding. Dat kwam niet ter sprake maar daar zet het leven van Paul zich tegen af. Erg mooi, aanrader. 4*

avatar van Spiekercoen
Redlop schreef:

Dat is me te makkelijk. De film nodigt niet uit stelling te nemen voor of tegen het leven waar Paul voor kiest. Duidelijk is dat Paul niet echt warmloopt voor vooruitgang, maar waarom eigenlijk niet? Conservatisme en starheid? Als kijker werd ik niet uitgedaagd verder te kijken dan wat Mauger me liet zien.

Blijft over: een symphatiek portret

avatar van Rmie
Ik sluit me aan bij Spiekercoen.

Mooie beelden weliswaar, maar jammer dat de tegenstellingen tussen Paul en zijn zussen niet verder werden uitgewerkt/belicht.

Zelf vond ik dat de gast (de jonge man) weinig toevoegde aan het geheel.
Het geheel kon mij niet in bijzondere mate boeien.

avatar van Redlop
Spiekercoen schreef:
...De film nodigt niet uit stelling te nemen voor of tegen het leven waar Paul voor kiest.

Het is geen sociaal geengageerde film nee, mee eens.

Spiekercoen schreef:

Dat verschilt dan per persoon. Inderdaad zag je geen bio-industrie, verstedelijking, compleet gemachaniseerde veeteelt. Maar door dat weg te laten leefde dat tegenbeeld bij mij wel.

Zoals een film die zich geheel in een gevangenis afspeelt ook over vrijheid gaat.

neo (crew)
Herlijk om kijken naar het rustige leven van een boer. Het is moeilijk om als kijker geen sympathie te voelen voor deze Paul. Veel over hem komen we niet te weten, alleen dat hij naief is en ooit op jongen leeftijd heeft moeten kiezen tussen twee levens. Sommige menen dat er zijn keuze door middel van groot drama tot stand kwam, maar hoe deze dat precies denken te kunnen weten is mij een raadsel. Hoe dan ook, of in de woorden van Paul ''Enfin, bon...'', is het een prachtige documentaire.

avatar van Ejerika
De eenvoud, natuur en ook de muziek is prachtig in deze docu.
Soms is het zelfs ietswat ontroerend. De tijd vloog voorbij en eenmaal buiten gekomen bij het filmhuis moest ik even alleen zijn omdat drukte echt een dooddoener zou zijn. Een prachtig verhaal over een lieve man.

avatar van DwarreI
Ik ervaarde het precies zo, Ejerika

avatar van AGoos
Koekebakker schreef:
De docu wordt wel vergeleken met Etre et Avoir.

ik vond hem vooral veel gelijkenissen vertonen met "het is een schone dag geweest" van Jos de Putter

avatar van Honkie
Leuk portret. Niet meer en niet minder. Mijns inziens een chronisch gebrek aan drama om echt te blijven boeien.

avatar van maarten541
Ik heb Etre et Avoir niet gezien, dus kan die twee niet vergelijken, mij persoonlijk deed het boeren gedachtengoed en de roestige gewoontes denken aan de docu 'De boer die zou gaan emigreren', wat ik ook al zo'n prachtige prent vond.

Paul Dans Sa Vie, is een wonderschone prent van de avond van een boerenbedrijf, gedragen door met name het schitterende karakter van Paul, en zijn twee zussen. Het is een enorme troost te weten dat er nog mensen als dezen bestaan. Een beetje bot, een beetje simpel, en overgoten met liefde voor zijn ouders en zijn vak.

Sapperdeflap
Deze docu is een portret (registratie) over een seizoen van een boer die leeft met 2 zussen. Nothing more, nothing less. Geen engagement, geen uitdieping van relaties, zelfs niet met de natuur. Is dit een gemis? Nee. Wat is het motief van Rémi Mauger? Ik weet het niet, het is voor mij vaag. Wat over blijft is een bewegend schilderij van een boer die vasthoud aan het verleden. Ik zou het echter geen nostalgische docu noemen (er wordt m.i. zelfs geen enkele poging gedaan om die invalshoek te gebruiken). Paul is een sympathieke, simpele boer. Hij is nuchter maar zo nu en dan toont hij zijn emoties om die dan weer met een Enfin, Bon te relativeren. Zijn zussen komen vrijwel niet aan bod al lopen ze wel vaak in beeld
Ik heb met plezier gekeken maar werd niet gegrepen zoals Etre et Avoir dat wel deed. Misschien leent het leven van een eenvoudige Normandische boer zich hier minder voor......

avatar van VanRippestein
Een erg fijne docu die je meeneemt in een langzaam voorspelbaar en romatisch frans leven. Het is een heerlijk rustige film die nergens vernieuwend is (behalve misschien over de oudheid van Paul's materiaal hehehe). Behoorlijk karig gefilmd, maar het werkt perfect bij de sobere verhaallijn.

Allemaal erg klein en fijn. Enige nadeel was de regisseur (?) die af en toe in beeld kwam met bar weinig toevoegingen aan de film. Hij haalde de magie er een beetje vanaf.

avatar van EveAndro
De ijzeren doos met de aanteken- en opschrijfboekjes van Paul waren voor mij de beste blikvanger bij aanvang van de film.Mooi beeld en stof voor tien andere films.Want die boekjes staan vol poezie lijkt mij. Dat Paul en zijn zussen direct aan ZEE wonen...... fantastisch. Wat een liefdevol portret van een mens die zijn eigen tempo aanhoudt en 'ongestoord' door het, godsvruchtige, leven wandelt/ keihard werkt.
Na het zien van de film "Vacas" van Julio Medem vond ik dat Medem de koeien er net zo goed had kunnen uitlaten maar de koeien van Paul en zijn zussen zijn behalve wonderschoon ook hoofdrolspeelsters in deze film.
"Boeren aan zee"....... tegenwoordig alleen nog maar te doen voor de biologisch en of biologisch-dynamische boer lijkt me. Wat een voorrecht als je dat zou kunnen ( willen ) doen.

avatar van sumitta
Heerlijke documentaire... in de nevel koeien melken, op de Mobylette erop uit om kreeften te vangen, prachtig dat samen aan de slag met die vooroorlogse dorsmachine en dat ingetogen gefoeter steeds tijdens het gereed maken van de oude machines! Met een onvoorwaardelijke toewijding voor het land én voor de kerk lijkt het op een soort van celibatair kloosterleven dat Paul en zijn zussen leiden tussen hun koeien, kippen, muskuseenden en konijnen (waarom we de konijnen, grootverbruikers van al het hooi en stro, niet te zien krijgen dat blijft een raadsel).

Niet de werkgelegenheid van de kerncentrale even verderop bepaalt het ritme van het leven van Paul en zijn schone zussen, maar de natuur, de zon, het weer en de seizoenen. "Slecht weer bestaat niet. Alleen het te lang aanhouden van hetzelfde weer kun je slecht weer noemen." Prachtige wijsheid. Hoezo ouderwets? Misschien zijn Paul's visie en beleving van wat vrijheid is juist wel vooruitstrevend. Bovendien zien we prachtige beelden (24 x 7 krijgt een andere lading) en krijgen we zeer genietbare muziek van Les Frères Nardan voorgeschoteld.

avatar van 93.9
Eigenlijk een mens dat meer weet waar het echt allemaal om draait dan 10 academici bij elkaar.