Casotto (1977)

Alternatieve titels: Beach House | The Beach Hut

Italië

geregisseerd door Sergio Citti
met Jodie Foster, Mariangela Melato en Michele Placido

Een kleedhokje op een zondag aan een openbaar strand is de plek waar de badgasten hun vrije dag beginnen, met andere plannen en verlangens dan alleen maar recreatie. Onder hen is een ouder echtpaar dat hun zwangere veertienjarige kleindochter aan de man hoopt te brengen.

Een dagje aan het strand op z'n Italiaans, via de gebeurtenissen in een strandhut, waar diverse personen zich komen verkleden, eten, kletsen, weer verkleden, etc. etc. Met allerlei hilarische misverstanden. Tot het weer omslaat en iedereen komt schuilen voor de regen. Een verhaal is er niet. Het verhaal bestaat uit de belevenissen van de diverse personages. Leuk? Beetje leuk, en wel afwisselend, met een sterke cast: een piepjonge Jody Foster, die je hier niet zou verwachten (lekker ding toch), Ugo Tognazz en een klein rolletje voor Catherine Deneuve. Tegen het einde wordt het wel een beetje rommelig en verliest de regie z'n greep. En natuurlijk wordt er ontzettend veel in geluld, want dat was nou eenmaal zo met Italiaanse (en Franse) films uit de jaren zeventig.