Bollywood Hero (2009)

Nederland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Diederik van Rooijen
met Egbert-Jan Weeber, Ishwari Bhattacharya en Akhilesh Kumar

Bollywood Hero gaat over het verblijf van de jonge Nederlandse acteur Nick (Egbert-Jan Weeber) in de Indiase hoofdstad Mumbai. Door de lens van de 8mm camera van zijn vader kijkt hij naar de stad waar hij verblijft voor een kleine rol in een Bollywood-film. Tijdens het draaien ontstaat er een hechte vriendschap met zijn tegenspeelster, de Bollywood-ster Sita Singh. Nick helpt haar haar eigen keuzes te maken en niet in een gedwongen huwelijk te stappen. Als Nick ooggetuige is van een fataal verkeersongeluk, besluit hij om niet langer passief ooggetuige te zijn van de ellende om zich heen. Dit blijft niet zonder grote gevolgen voor hemzelf.

avatar van je80roen
Ontzettend moralistich en over-sentimenteel. Vreselijk slechte film!

avatar van je80roen
Eén ding klopte niet helemaal volgens mij: in de film zie je dat zijn camera kapot gaat en hij laat het ding op de treinrails vallen, hij zegt op dat moment gedag tegen zijn vader en vervolgens scheert hij (volgens India'se traditie) zijn haar af. Aan het einde van de film zie je opeens een scene waarin hij met kaal hoofd in de camera tegen zijn vader spreekt. Maar die had hij eerder al kapot laten vallen voordat hij zich kaalschoor. Of zie ik dit nu verkeerd ?

Waarschinkijk heeft hij een nieuwe gekocht. De beelden zijn scherper en je ziet links onder in beeld digitale streepjes wat je bij moderne handycams hebt.

avatar van Masterbrain
Nederlandse versie van Slumdog

avatar van Phantasm
Een redelijk filmpje waar niet echt de vonken van afvliegen, maar het is aardig bedacht.

avatar van mjk87
Film begint sterk met iets dat lijkt op een portret van een twintiger is een vreemde miljoenenstad. Helemaal het soort film waar ik van houd. Helaas is de uitwerking een stuk minder, steeds met die camera. En vooral gaat de film een volstrekt oninteressante kant uit voor mij. Ik heb sowieso weinig met dat type wereldverbeteraars. Niet je eigen cultuur en ideeën opdringen, dat willen wij omgekeerd immers ook niet. De film wordt uiteindelijk vooral vervelend. Aan Weeber ligt het niet, die houdt zich goed staande met zijn Engels met accent en geeft nog iets van leven aan de film. 1,5*.