Retour de Manivelle (1957)

Alternatieve titels: Delitto sulla Costa Azzurra | There's Always a Price Tag

1 stem

Frankrijk / Italië

geregisseerd door Denys de La Patellière
met Michèle Morgan, Daniel Gélin en Michèle Mercier

De weduwe van een failliete zakenman probeert, om het geld van de verzekering te kunnen innen, diens zelfmoord voor moord te laten doorgaan en palmt een jonge bohemien in die de schuld moet krijgen. Als hij de opzet doorkrijgt, doodt hij haar in woede en wordt voor twee moorden gearresteerd.

Boontje komt om zijn loontje, what goes around comes around of hoe je het verder wilt vertalen. Sfeervolle noir klassieker die vrijwel integraal in een Villa in Nice speelt ,waar Rififi held van Eck en Morgan zich vervelen en mekaar doodwensen. Ze krijgen hun zin, maar dan wel via een zoveelste variatie op de levensverzekeringsintrige en de al even zoveelste variatie op het driehoeksmotief.
In deze op een pulprommanetje van Hadley Chase gebaseerde noir zien we behalve van Eck als zelfmoordenaar en Morgan als zwarte weduwe nog Gelin als schlemiel/ fall guy, Bernard Blier als inspecteur, en niemand minder dan een 18 jarige Michele Mercier in een star making debuut als bonne, die uiteraard regelmatig haar kousen moet optrekken.
Je zou de synopsis trouwens spoilerig kunnen noemen, al spreekt de titel waarschijnlijk voor zich.