The Inner Tour (2001)

Israël / Palestina
Documentaire

geregisseerd door Ra'anan Alexandrowicz

Na vele decennia keert een aantal Palestijnse vluchtelingen, die hun huizen en land kwijtraakten na de oprichting van de staat Israël in 1948, terug naar huis, al is het voor slechts drie dagen. In een toeristenbus van een reisbureau in Oost-Jeruzalem rijden ze een weekend door Israël. De meeste passagiers zijn hier nooit meer teruggeweest sinds hun vertrek. Sommigen hebben zelfs nooit een jood ontmoet of de zee gezien. In een intens melancholische cadans onthult de film het noodlot van de ongewone toeristen. Via de ramen van de bus wordt een uniek beeld gegeven van Israël en haar samenleving, vanuit de emoties en standpunten van deze bijzondere reizigers.