On Hitler's Highway (2002)

Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door Lech Kowalski

Om deze film te maken zwierf Kowalski enkele maanden langs de oudste snelweg van Polen, aangelegd door Hitler om zijn troepen naar het oostfront te kunnen verplaatsen. Nog steeds is deze weg een doorgangsroute tussen oost en west, maar veel verkeer rijdt nu in westelijke richting. Economische vluchtelingen uit het oosten zoeken hun geluk in het rijkere Polen. In deze 'road-movie' ontmoet Kowalski straatverkopers, protituees en migranten. Door terug te gaan in de geschiedenis van deze weg, geeft Kowalski een beeld van het huidige Polen.