The Bushman's Secrets (2006)

Alternatieve titel: Het Geheim van de Bushmen

Zuid-Afrika
Documentaire

geregisseerd door Rehad Desai

Al eeuwenlang gebruiken de bewoners van de Kalahari Woestijn in het zuiden van Afrika de Hoodia-plant om in tijden van schaarste de honger te onderdrukken. De bijzondere kwaliteit van deze cactus is inmiddels ook de farmaceutische industrie opgevallen. Sinds een aantal jaren wordt de Westerse "slank-markt" overspoeld met Hoodia-producten. De Zuid-Afrikaanse filmmaker Rehad Desai gaat naar de Kalahari Woestijn om de traditionele leefwijze van de San of Bushmen en hun kennis over traditionele geneeswijzen te onderzoeken. Hij ontmoet daar Jan van der Westhuizen, een traditionele San-medicijnman. Als gevolg van eeuwenlange koloniale uitbuiting en marginalisering zien de San hun traditionele leefwijze van jagen en verzamelen verdwijnen. Kan de verkoop van hun kennis van de Hoodia aan de Westerse farmaceutische industrie de redding van hun cultuur betekenen?