Hondo and the Apaches (1967)

Western

geregisseerd door Lee H. Katzin
met Ralph Taeger, Kathie Browne en Michael Rennie

Gewelddadige Apache indianen nemen de scout Hondo Lane gevangen, die probeert om vrede te bewerkstellen tussen de soldaten in fort Lowell en de lokale indianen chief. De Apache indianen dreigen Hondo langzaam te doden, maar de chief weet net op tijd Hondo te redden.

6 november
15:05 - 16:30
WDR Fernsehen

Vannacht te zien op ARD TV > 0:10 uur

avatar van Brix
Nog maar eens bekeken op TV.

Het is te zien dat dit een pilot voor een TV serie is, al is de cast wel erg rijkelijk bedeeld met bekende acteurs, w.o. niemand minder dan Robert Taylor (!)
Een andere grote naam is Michael Rennie.

De locaties zijn a.h.w. ook ruim bemeten, en het verhaal is van redelijk standaard "Indianen" western niveau (naar een verhaal van Louis L'Amour)

Toch wil het mij maar niet lukken om echt warm te lopen voor deze western.
Dat ligt vooral aan hoofdrolspeler Ralph Taeger.

Niet onsympathiek, maar wel een bewijs voor mijn overeind blijvende stelling dat western acteurs met teveel gezichtsexpressies het minder goed doen dan de meer stoïcijnse types.(zie als voorbeeld Clint Eastwood, die een carrière maakte met het optrekken van een mondhoek, al dan niet om er een cigarillo in te stoppen, en Charles Bronsen, bij wie zelfs dat teveel was)
Taeger werkt op dat gebied irriterend op mij.
Echt onder controle heeft hij die uitdrukkingen overigens ook niet.

De TV serie, bestaande uit 14 afleveringen volgende op deze pilot, heb ik nooit gezien.
Misschien komt het er nog wel eens van, maar dan vooral om de interessante guest stars die erin meespeelden.

Taeger's carrière verliep niet al te rooskleurig, en was niet van lange duur.
Al gauw na Hondo moest hij andere baantjes zoeken om in zijn onderhoud te voorzien, zoals het verkopen van gebruikte auto's en...brandhout.

Een beetje vreemd dat deze Batjac (John Wayne) productie niet met een meer charismatische acteur op de proppen wist te komen.
Misschien was Wayne ook wel bang dat een sterkere acteur zijn eigen versie van Hondo wat zou kunnen doen verbleken

Vannacht (al)weer te zien op TV > ARD >02:55 uur