Das Brot der Frühen Jahre (1962)

Alternatieve titel: The Bread of Those Early Years

West-Duitsland

geregisseerd door Herbert Vesely
met Christian Doermer, Karen Blanguernon en Vera Tschechowa

Deze film gaat over de geschiedenis van de jonge wasmachinemonteur Walter Fendrich. Hij staat allang op eigen benen, woont in de grote stad, heeft een eigen auto, een vet banksaldo en is met de dochter van zijn baas verloofd. Soms denkt hij nog terug aan de honger en de erbarmelijke toestand uit zijn jeugd. Walters hele leven verloopt precies volgens het geplande schema. Als toekomstig schoonzoon zal hij nog sterker met het bedrijf verbonden zijn. Dan ontmoet hij Hedwig Muller, een meisje uit de stad van zijn jeugd, en hij breekt met zijn hele aangepaste leventje. Gebaseerd op een boek van Heinrich Böll.