• 8.257.414 stemmen

Dei Yuk Dai Sup Gau Tsang (2007)

Thriller / Horror | 96 minuten

Genre: Thriller / Horror

Alternatieve titels: Naraka 19 / Naraka 19: The 19th Gate of Hell / 地獄第19層

Oorsprong: Hongkong

Geregisseerd door: Miu-suet Lai

Met onder meer: Gillian Chung, Vincy Chan, Shaun Tam

IMDb beoordeling: 3,9 (217)

Oorspronkelijke taal: Kantonees

Plot Dei Yuk Dai Sup Gau Tsang

De nachtmerrie voor student Rain begint wanneer ze een sms ontvangt op haar gsm met de tekst: '"Weet jij wat de 19de poort van hel is?" Hetzelfde cryptische bericht gaat naar andere studenten op de campus. Dit is het begin van een dodelijk telefoonspel. Wanneer je verliest, ga je dood.

Onderhond

Mooi vormgegeven thriller.

Beetje een vreemd verhaaltje, dat wel. Valt niet helemaal in het horror gedeelte, het is ook niet het typische spookverhaal dat je achter een film als deze verwacht.

Het ziet er vooral mooi uit allemaal. Special effects zijn een beetje crap maar worden wel mooi gebruikt. Verder een aantal leuke camera en montage trucjes.

Verhaaltje wikkelt zich rustig af en kronkelt zichzelf naar het einde. Boeiend genoeg, duurt allemaal niet té lang en het weet audiovisueel te boeien. Alleen niet het geweld dat de Pangs en andere recentere HK regisseurs voorschotelen.

3.5*, fijn tussendoortje.

avatar van Dinalfos

Dinalfos

Onderhond, deze film is juist horror in zijn puurste vorm. Het bevat namelijk louter horrorthema's: de hel, de dood, demonen, monsters, geesten etc. Kan gewoon niet missen. Sterker nog, ik zou niet weten wat er NIET horror is aan deze film.

Enfin, goede film. Niet overdreven innovatief in verhalende zin, maar bij tijd en wijle stevig spannend. De visuele stijl doet me sterk denken aan zowel Pan's Labyrinth als The Cell. Dat is in dit geval positief, want Naraka neemt de beste elementen van beiden en maakt er iets eigens van.

De special effects die hiervoor worden gebruikt vind ik helemaal niet slecht. Slechts een enkele keer ziet het er wat nep uit, maar verder is het niveau heel behoorlijk. De toepassing is eveneens ijzersterk, waardoor je (in tegenstelling tot veel andere CGI-heavy films) nergens het gevoel krijgt dat de makers te ambitieus zijn voor het budget dat ze tot hun beschikking hebben.

Sterk gedaan dus. Inhoudelijk is het, zoals gezegd niet zo heel veel nieuws, maar de uitvoering is niet slecht. Het acteerwerk en de karakters zijn redelijk en het verhaaltje heeft een genuanceerd tempo, waardoor het nergens echt inkakt.

Mja, ik doe niet aan decimalen, dus ik geef hem 3 sterren. Misschien een krappe vier.