Staal & Lavendel - De Levensladder van Cornelis Verolme (2007)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Rudolf van den Berg
met Cornelis Verolme

'Jongen, je moet nooit rusten voor je de bovenste sport van de levensladder hebt bereikt.' Met die uitspraak in het achterhoofd klom Cornelis Verolme, zevende zoon van een aardappel- en uienboer uit Goeree-Overflakkee, uit het niets op tot de grootste, naoorlogse Nederlandse scheepsbouwer. Zo hoog als hij klom, zo diep viel Verolme ook weer, waarbij hij zijn hele imperium verspeelde.

Genomineerd voor Gouden Kalf: Beste Lange Documentaire.

Zag vanochtend de (korte) documentaire Cornelis Verolme, Scheepsbouwer van Roelof Kiers. Bijzonder grappig portret van een man die bijna een karikatuur van zichzelf is. Fascinerend om te zien hoe groot hij voor de buitenwereld en in zijn eigen ogen is, maar tegelijkertijd ontzettend klein wordt gemaakt door Kiers. Bijna een parodie op het bourgondische en clichématige leven van topmensen uit het vak. Ben nieuwsgierig geworden. Is deze van Rudolf van den Berg ergens te krijgen/zien?