Air (2005)

Japan
Animatie / Drama

geregisseerd door Osamu Dezaki
met de stemmen van Keiko Han, Hikaru Midorikawa en Aya Hisakawa

Yukito Kunisaki is op zoek naar een meisje met vleugels, die voorkomt in een verhaal uit zijn jeugd. Tijdens deze reis vestigt hij zich kort in een dorp. In dit dorp ontmoet hij een vreemde dame genaamd Misuzu. Hij raakt bevriend met haar en besluit te blijven in het dorp. Maar zijn zoektocht naar het meisje met vleugels blijft hij voortzetten.

Beitel
Kijk alsjeblieft eerst de serie! Een op momenten prachtig gemaakte film, maar het plot dat in de serie zo zorgvuldig wordt opgebouwd is hier eigenlijk al vanaf de eerste minuut weggegeven. Het lukt je niet in diezelfde mate emotioneel mee te slepen, maar desondanks een mooie, alternatieve kijk op een prachtig verhaal.

Waar vind je de serie?

Beitel
De serie wordt Air TV genoemd en ik vond een DVD-box op Amazon van de eerste paar afleveringen. Iets van 100 minuten staat erbij, dus dat zullen wel de eerste 3, 4 afleveringen zijn. Wel NTSC DVD's, dus daar moet je wel een beetje mee oppassen. Denk dat je d'r verder wel uitkomt.

Moet wel bekennen de serie oorspronkelijk op niet al te legale manier bekeken te hebben (de film ook overigens), maar daar mag ik waarschijnlijk niet al te veel advies over geven op deze site. Zo duur zullen de DVD's waarschijnlijk toch niet meer zijn inmiddels. Succes!

avatar van Observator
Gebakken lucht?

Air verteld het verhaal van Yukito en Misuzu in een voorbestemde relatie, die wat moeizaam op gang komt door ziekte en beschadigde verledens. In het verhaal vertelt Misuzu een tweede magische geschiedenis, die veel gelijkenissen kent met de relatie van de twee hoofdpersonen.

Zeer mooie animatie. Film moet het dan ook voornamelijk van het uiterlijk hebben, want het verhaal is, hoewel zeer meeslepend, mijns inziens wat gehaast en vol. Erg jammer.

Diverse animatiestijlen passeren de revue. Samen met een ontroerend einde is het, ondanks wat misgelopen potentieel, toch zeer de moeite waard.

Bloggen schijnt hip te zijn. Hier een uitgebreidere recensie.

avatar van Rico120
wow ik moest gewoon een traan weg pinken wat was deze film mooi toppie
het eind daar in tegen was wel wat naar maar ik heb niks te klagen