• 8.261.590 stemmen

Djourou, une Corde à Ton Cou (2005)

Documentaire | 64 minuten
Nog geen stemmen

Genre: Documentaire

Oorsprong: Frankrijk

Geregisseerd door: Olivier Zuchuat

Plot Djourou, une Corde à Ton Cou

"Wie zijn schulden aflost, wordt rijk", zo gaat het gezegde. Maar blijkbaar hebben gezegdes niet altijd een grond van waarheid. In de jaren zeventig leenden verschillende landen zoals Mali geld voor ontwikkelingswerk. Mali heeft intussen haar schuld al zeven keer afgelost aan de rijke landen, en toch blijft de schuld zich vermeerderen. De documentaire legt het vreemde mechanisme van schuldbeheer bloot waarin de divergerende meningen van een Malinese Minister van Financiën, een expert in ontwikkelingseconomie, twee Zwitserse advocaten, een verantwoordelijke van het Internationaal Monetair Fonds, Malinese katoenboeren en de geest van een dictator op rust feilloos tegenover elkaar worden geplaatst.

avatar van Hannibal

Hannibal

De "schulden" van Mali worden ook uitvoerig besproken in de film Bamako. Zeer triest om te zien hoe mensen die zo hun best doen gewoon niet de kans krijgen zich te ontwikkelen omdat 60% van alle inkomsten in Mali meteen in de westerse schatkisten terecht komt. Walgelijk gewoon. Laten we ze in godsnaam hun schulden kwijtschelden, als compensatie dat ze binnenkort ook al te maken krijgen met de gevolgen van de klimaatverandering die ze grotendeels ook aan ons te danken hebben.

avatar van YuLaw16

YuLaw16

Waar is deze documentaire te zien?