Mort en Fraude (1957)

1 stem

Frankrijk

geregisseerd door Marcel Camus
met Daniel Gélin, Anne Méchard en Lucien Callamand

In 1950 landt Paul Horcier in Saigon. Hij wordt ontvangen door Cruchet, de onderdirecteur van de maatschappij Dussollier, die hem in dienst wil nemen. Cruchet rijdt met hem door een wirwar van straten tot aan zijn appartement. Maar Horcier had, in ruil voor 200.000 frank, ermee ingestemd om een pakket dollars mee te brengen naar Saigon. Cruchet is nog maar pas weg of een onbekende breekt binnen en eist het geld op. Horcier beweert dat het echter op de boot is gestolen. 's Avonds wordt Horcier door valuta-smokkelaars achtervolgd en slaagt erin te ontsnappen. Hij komt terecht in een huis, waar Anh woont, een jonge Euraziatische vrouw die tegen betaling van een grote som geld vertelt dat hij de nacht doorbrengt in haar kamer. De volgende morgen overtuigt Horcier haar om hem voor het resterende bedrag dat hij nog bezit naar Vin Bao te brengen, zijn geboortedorp, gelegen in de voorsteden van Saigon, een plaats waar hij zeker is dat zijn achtervolgers hem niet zullen vinden.