El Pibe Cabeza (1975)

Argentinië
Misdaad / Drama

geregisseerd door Leopoldo Torre Nilsson
met Alfredo Alcón, Marta González en José Slavin

Tijdens de jaren '30 van de vorige eeuw terroriseerden El Pibe Cabeza en zijn bende de gebieden van La Pampa, Santa Fe en Cordoba, waar zij de ene overval na de andere pleegden om nadien in kleinere plaatsen te eindigen. Het misdadige leven van Rogelio Gordillo begint wanneer hij op 18 jaar in de gevangenis moet na een ernstig incident met de familie van zijn eerste verloofde, drie jaar jonger dan hem. In de cel verwerft hij de bijnaam van "El Pibe Cabeza" - wegens zijn beroep: kapper - en leert hij de veteraandief Antonio Caprioli kennen, met wie hij later zal samenwerken wanneer hij de gevangenis verlaat.

Yep, waar we voor de duidelijkheid misschien aan toe moeten voegen dat het hier gaat om een historisch personage, en grotendeels ook om historische feiten, door Beatriz Guido tot scenario bewerkt op grond van persverslagen en processtukken alsmede gesprekken met ooggetuigen die nog in leven waren. Wel zijn er natuurlijk de nodige wijzigingen /romantiseringen aangebracht: zo is de rol van Julieta uitvergroot die naar het schijnt irl de held nooit meer terugzag, en zijn meerdere vrouwen uit Pibe's leven in haar samengevoegd tot de figuur van een noirishe femme fatale. Bovendien werd hij irl voor het eerst in het cachot gesmeten vanwege de moord op Julieta's moeder, terwijl hij hier haar vader halfdood slaat. Het slot echter op 10 februari tijdens carnaval- ook dit jaar weer, maar toen was het de laatste dag- is een minutieuze reconstructie van de feiten spelend tijdens en tussen een carnavalsoptocht en imho ook de beste sequentie uit de film.
Met de bewering dat de misdrijven van Pibe-Alcon uitzonderlijk wreed zouden zijn en daarom de aandacht van de autoriteiten trekken ben ik het eigenlijk niet eens, zeker in het begin zijn de hold-ups geweldloos en duidelijk komisch in beeld gebracht als betrof het een schelmenfilm, incl. steeds inventievere vermommingen. Het is eerder de puberale manier waarop Pibe de publiciteit zoekt en als gangstah erkend wil worden door het grote publiek- hij poseert ook als scarface, die van Paul Muni dan- die de autoriteiten wakker schudt, tot misnoegen van buddy Slavin-Caprioli. Het zijn de wouten die het eerst triggerhappy worden en dan pas begint de spiraal van geweld.
Zoals gebruikelijk in pionierslanden zijn dit soort bandieten en outlaws erg populair daar, en de film is eigenlijk ook bijna een lofzang op de held- niet anti-held- die zijn criminele activiteiten vooral richt tegen de welgestelden...ja logisch, maar hij voorzag dit alles van een slim anarchistisch PR sausje.
Auteurscinema buffs die gekend zijn met het werk waarmee TR triomfen vierde in Cannes in de jaren 50 zullen teleurgesteld zijn over de vormgeving van dit werk, die eigenlijk volstrekt niet lijkt op de auteurssalades waarmee hij roem verworf. Een commerciele productie voor de thuismarkt waar TR zich op richtte toen de auteurscinema buffs in Europa hem al weer vergeten waren, op zoek naar de volgende hippe auteur. Jullie zijn onverbeterlijk.
Ik heb me aardig vermaakt hiermee, en gelukkig bevat de DVD geen anderstalige onderschriften zodat hij voor iedereen puur te genieten valt.