Das Herz von Jenin (2008)

Alternatieve titel: The Heart of Jenin

Duitsland
Documentaire

geregisseerd door Lior Geller en Marcus Vetter

In november 2005 schiet een Israëlische militair de twaalfjarige Palestijnse jongen Ahmed Chatib dood. Hij zag het plastic geweer van de jongen voor een echt wapen aan. Ahmeds vader die meedeed aan de eerste intifada en opgesloten heeft gezeten in een Israëlische gevangenis, besluit de organen van zijn zoon ter adoptie aan te bieden. Ahmeds hart klopt nu in het lichaam van een orthodox-joods meisje. In de documentaire 'The Heart of Jenin' ontmoeten de vaders elkaar.

avatar van Arnie
Aardige docu, maar heeft niet heel veel om het lijf. Het interessantst vond ik nog de ontmoeting met de Israeli die wat al te anti-Palestijnse uitspraken had gedaan, en de gesprekken op de heen- en terugweg van die ontmoeting. Het einde is ondanks de verder luchtige toon wel weer erg pro-Palestijns, omdat de vredesboodschap van de film in de monoloog van Ahmeds vader en de zingende kindertjes vrijwel direct aan de Palestijnse zaak gekoppeld wordt. Maar wel degelijk boeiend.

avatar van hel1
Een zeer indringende documentaire. Ik heb hem zo'n twee jaar geleden gezien maar hij spookt nog regelmatig door mijn hoofd. De stelling dat de film erg pro-palestijns is, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Wanneer de vader op bezoek gaat bij de Israelische familie waarvan de dochter met het hart van Ahmed's zoontje rondloopt is niets gemanipuleerd. We zijn er zelf getuige van hoe het bezoek verloopt, hoe de familie reageert op een Palestijn in hun huis. Het meest schrijnende stuk vond ik nog de reactie van de kinderen op Ahmed's binnenkomst. Ik wil deze documentaire echt aan iedereen aanraden.

Een informatieve docu, waarin vooral wordt getoond dat de burgers, Israëlieten én Palestijnen, gewoon het liefst van links naar rechts willen lopen zonder al die muren, hekken, prikkeldraad, pasjescontrole en gewapende militairen te hoeven passeren.
Ook het feit dat een donor 5 kinderen kan helpen en zo een daad van vrede kan stellen tussen de strijdende partijen vond ik mooi naar voren gebracht. Een druppel op de gloeiende plaat weliswaar. Andersom zou een vader van een gered kind hetzelfde hebben gedaan, zegt hij.

De spanning tijdens de ontmoetingen van de diverse families was soms echt te snijden, de mensen aldaar groeien van jongs af aan al op met vooroordelen en haat naar elkaar en het is voor meerderen merkbaar moeilijk over die afkeer en angst voor elkaar heen te komen.

De vader van het slachtoffertje was overigens zelf eerder in het verzet en had o.a. met molotov cocktails gegooid. Eerlijk verteld, maar ook de waanzin aantonend van de situatie aldaar, waar het ene leven blijkbaar anders telt dan het andere. Een situatie van macht en overheersing en/of gewelddadig en gewapend 'verzet', het is eigenlijk allemaal onbegrijpelijk, vanuit mijn vredige landje gezien.