Wie Heiratet Man einen König (1969)

Oost-Duitsland
Fantasy

geregisseerd door Rainer Simon
met Cox Habbema, Eberhard Esche en Edmund Peter Dommisch

Een boer en zijn dochter vinden op het stuk land dat ze pachten van de koning een geldkistje, echter zonder deksel en inhoud. De boer besluit, ondanks waarschuwingen van zijn dochter, het voorwerp terug te geven aan de koning. Deze verdenkt de boer ervan de deksel en inhoud gestolen te hebben, en gooit hem in de kerker. Hij zal vrij gelaten worden indien zijn dochter drie moeilijke raadsels weet op te lossen. Met speels gemak lukt het haar en de koning is zo onder de indruk van de wijsheid en schoonheid van de boerendochter dat hij met haar trouwt. De kersverse koningin is het echter niet eens met de regeerwijze van haar echtgenoot en zijn omgang met zijn volk. Op een dag is de maat vol, en hij verbant haar uit zijn kasteel. Maar ze mag toch meenemen wat zij het allerliefste lief heeft. De boerendochter heeft nog één wijze les in petto.