Le Rose del Deserto (2006)

Alternatieve titel: The Roses of the Desert

Italië
Komedie / Oorlog

geregisseerd door Mario Monicelli
met Michele Placido, Giorgio Pasotti en Alessandro Haber

In 1940 wordt een bataljon, voor sanitaire hulp, van het Italiaans Leger gestuurd naar de oase Sorman in Lybië. Spoedig slaagt een Italiaanse missionaris, die in de omgeving woont, erin om de bezetting door het Italiaanse leger om te vormen tot een soort humanitaire opdracht. In feite is het de taak van het bataljon om de lokale bevolking te helpen. De oorlog gaat hoe dan ook verder zonder respect voor menselijke gevoelens. De beroemde fascistische campagne zal uiteindelijk resulteren in een snelle terugtocht.

avatar van boerenpummel
Wat een enorme staat van dienst heeft Monicelli. Jammer dat zijn films (vooral La Grande Guerra) door zo weinig mensen gezien zijn.

avatar van campodellarana
91 jaar oud en dan nog een film maken. wow.

Een Italiaanse oorlogsfilm. Of eigenlijk meer een soort van Italiaanse versie van Mash. Maar mash is nog wel grappig. Dit is vooral een hoop geouwehoer. De film is nauwelijks door te komen.