Le Sorprese dell'Amore (1959)

Alternatieve titel: Surprise of Love

Italië
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Luigi Comencini
met Sylva Koscina, Anna-Maria Ferrero en Walter Chiari

Didi verveelt zich tot tranen toe met Ferdinand, omdat hij zo'n slome klungel is. Ze verlangt naar een beetje opwinding in haar leven. Marianna daarentegen vindt de agressiviteit en de opschudding in haar huwelijk met Battista erg lastig en denkt dat Ferdinand een parel is in vergelijking met haar echtgenoot. De twee vrouwen beslissen van partner te verwisselen. En dit blijkt voor beiden een verrijkende ervaring te zijn...

Alom vlinders in de buik, maar hoe te kiezen, want makkelijk is het niet met zo veel keuze en kapers op de kust en als men zelf zo licht en onzeker is...
Luchtige Italiaanse komedie met niets dan verrassende wendingen in het romantische plot, steunend op de grappige situaties die menselijke trekjes als lichtzinnigheid, jaloersheid, egoïsme en ...domheid bovenhalen, maar ook vooral steunend op de dialogen waar dit allemaal nog eens wordt bevestigd en die soms een hilarische allure aannemen.
De dames zijn om het charmantst, de heren volgen hun fratsen. Zelfs de pastoor blijft niet onbewogen.
Tiende film die ik zag van Luigi Comencini en zoals die andere uit de jaren 50, (later ging het soms wat ernstiger) een lichte komedie ("Pane, Amore e Fantasia", weet ge nog) die best mag gezien worden.