Molly & Mobarak (2003)

Australië
Documentaire

geregisseerd door Tom Zubrycki
met Mobarak Tahiri, Molly Rule en Lyn Rule

Molly & Mobarak is een hedendaags Romeo en Juliet-verhaal over de jonge Australische onderwijzeres Molly en de 22-jarige Afghaanse vluchteling Mobarak. Hij behoort tot de Hazara's, een bevolkingsgroep die het bijzonder zwaar te verduren heeft onder het Talibanbewind. Eind 2001 komt een groepje Hazara's terecht in de kleine stad Young. Hier kan men wel wat goedkope arbeidskracht gebruiken en een aantal van de jonge mannen wordt tewerkgesteld in het plaatselijke slachthuis. Molly helpt Mobarak met de Engelse taal, leert hem autorijden en introduceert hem bij haar thuis. Het lijkt erop dat Mobarak soepel integreert in deze kleine gemeenschap, totdat blijkt dat hij verliefd is op Molly en dat deze gevoelens niet wederzijds zijn. Bovendien broeien er racistische gevoelens in Young, zeker na de bomaanslag op Bali in oktober 2002, waarbij veel Australiërs werden gedood.