The Boy Who Plays on the Buddhas of Bamiyan (2004)

Verenigd Koninkrijk
Documentaire

geregisseerd door Phil Grabsky
met Mir Hussain

Het was wereldnieuws: in maart 2001 blies de Taliban de immens hoge Boeddha's van Bamiyan op. De honderden vluchtelingen die in de grotten ernaast leefden, kregen beduidend minder aandacht. Een van de grotbewoners is de 8-jarige Mir. Gedurende een jaar worden hij en zijn familie van dichtbij gevolgd, de camera getuigt van hun worsteling om te overleven. Tussen de gebeurtenissen door zijn verhalen van de familieleden gemonteerd. Ze vertellen over de gruweldaden van de Taliban en over de periode dat het nog goed was, voor de Russen kwamen.