Écrivain d'O (2004)

Frankrijk / Verenigde Staten
Documentaire

geregisseerd door Pola Rapaport
met Dominique Aury, John de St. Jorre en Barney Rosset

Toen 'Histoire d'O' in 1954 werd gepubliceerd, veroorzaakte het een sensatie. Het sadomasochistische verhaal, over een vrouw die zich onderwerpt aan een lange reeks erotische vernederingen om haar geliefde te plezieren, shockeerde Frankrijk. Het boek werd een nationale bestseller en was in de jaren zestig internationaal de best verkochte Franse roman. Maar wie was de auteur, die zich verschool achter het pseudoniem Pauline Réage? Lange tijd viel de verdenking op de bekende schrijver Jean Paulhan, die het voorwoord had geschreven. Een vrouw kon zoiets namelijk niet schrijven. Pas in 1994 maakte Paulhans geliefde, de journalist en essayist Dominique Aury, zich bekend als de auteur. Zij doet een boekje open omtrent de totstandkoming van de roman en de verwerkte thema's seksualiteit en macht.