• 8.257.888 stemmen

Parigi È Sempre Parigi (1951)

Drama | 95 minuten

Genre: Drama

Alternatieve titels: Paris Is Always Paris / Paris Est Toujours Paris

Oorsprong: Italië / Frankrijk

Geregisseerd door: Luciano Emmer

Met onder meer: Aldo Fabrizi, Henri Guisol en Ave Ninchi

IMDb beoordeling: 6,2 (166)

Oorspronkelijke taal: Italiaans

Plot Parigi È Sempre Parigi

Een typisch Italiaanse familie brengt één dag in Parijs door en is van plan er zoveel mogelijk van te profiteren. De moeder en de dochter hebben een negatieve ervaring in een schoonheidssalon. De vader, die "avontuurtjes" met lokale vrouwen zoekt, werkt zichzelf in nesten. Slechts de jongen, die geen droom te realizeren heeft, ontdekt de warme liefde bij een jonge krantenverkoopster. Na een gelukkige avond in een bescheiden discotheek, beloven de twee elkaar te schrijven. Het afscheid valt voor hen moeilijk...

imageimage

Andrea De Angelis

Franco Martini

Marcello Venturi

Elvira de Angelis

Mimi de Angelis

Gianni Forlivesi

Paul Gremier

Vacanze all'italiana klassieker van specialist Emmer met Fabrizi, Mastroianni, Lucia Bose en ene Yves Montand, wat wil je nog meer.

Die typischh Italiaanse familie van papa Fabrizi, mama Ninchi, dochter Bose en schoonzoon Mastroianni is niet alleen, want het betreft hier een groepsreis Rome-Parijs n.a.v. een voetbalmatch Frankrijk-Italië, waarvan we slechts wat stock footage zien. De meeste toeristen zijn trouwens met geheel andere bijbedoelingen naar Parijs gereisd, zo blijkt.

Behalve de reeds genoemden zien we o.a. Interlenghi als de jongeman die het geluk vindt bij een stalletjesverkoopster, Guisol als Parijse koekoeksbuff, 2 clowns op zoek naar sex die reeds vooruitlopen op de latere sex-comedy anti-helden, en Caprioli als de reisleider die net als Mastroianni door een ander gedubd is, zo te horen een Italiaanse variant op Matthijs van Nieuwkerk.

Paris by day toont ons de gekende highlights als de tour Eiffel die door Lucia en Marcello dan nog in harmonie wordt beklommen, waarbij dient te worden aangetekend dat dit filmpje voor het toenmalige publiek zonder televee en internet vaak een eerste kennismaking in beeld met de lichtstad was, en voor ons een kijkje in het Parijse straatbeeld anno 1950.

Dan wordt het Paris by night en in deze Hayes-code loze film betekent dit dus gewoon dat de mannetjes expliciet op zoek gaan naar hoertjes en zelfs terecht komen in een gay bordeel, terwijl Marcello en Lucia op het punt van vreemdgaan lijken te staan...alleen de brave Interlenghi en zijn kersverse geliefde worden beloond voor hun goedheid met een optreden van een andere Italiaan in Parijs: Ivo Livi aka Yves Montand die o.a. à Paris zingt en hier wat nichterig overkomt, trouwens.

De score is van Vlad en Montand componist Kosma.

Een jonge Francesco Rosi werkte mee aan het scenario en was assistent voor Emmer.

Voor Mastroianni/Bose/Fabrizi/Montand/Emmer/buffs in het algemeen heb ik goed nieuws: de DVD bevat geen anderstalige onderschriften

avatar van Movsin

Movsin

Echte die-hard-tifosi zijn onze Italiaanse vrienden niet, want dat er in Parijs meer te beleven valt dat een partijtje voetbal weten ze best, maar ze zijn onervaren, vaak onwetend en verwarren het Franse "la note" met het Italiaanse "la notte" wat zuur kan oprispen.

Denderend is het allemaal niet, die mengeling van typetjes met hun kleine avontuurtjes, zodat de beste scènes eigenlijk voorbehouden zijn voor de shownummers die zich afspelen in de Franse kroegen, bars en theaterzaaltjes, waarbij het optreden van een jonge Yves Montand, cabaretier-chansonier en geliefd acteur, voor mij best heel wat langer had mogen duren.

Onvoorstelbaar dat zo'n film in aanmerking kwam voor de opperprijs in Venetië. 1951! Met een karige opkomst waarschijnlijk, al zijn ze daar in die laars toch ook wel wat chauvinistisch. Vergeven het hen. Ze zorgden ook voor veel kwaliteit, ook in die periode.

avatar van Brix

Brix