Il Piccolo Vetraio (1955)

1 stem

Italië

geregisseerd door Giorgio Capitani
met Antoine Balpêtré, Luisella Boni en Lianella Carell

Neroni geeft een kleine som geld aan een arme visser en neemt diens twee jonge zonen, Piero en Nino, mee naar Frankrijk om hen te laten werken in zijn glasfabriek. Zij werken hard en worden slecht behandeld. Zij slagen erin te vluchten, maar Nino is uitgeput en sterft. Piero wordt terug meegenomen naar de fabriek. Op een nacht gaat Piero het graf van Nino bezoeken en op het kerkhof is hij getuige van een geheime ontmoeting tussen Baron De La Motte en sommige aanhangers van Napoleon, die ballingschap heeft gevonden in Italië. Uit vrees dat de jongen hen zal verraden, neemt De La Motte hem mee naar zijn huis en vertelt hem zijn droevig levensverhaal. De onverwachte aankomst van Napoleon in Frankrijk laat De La Motte toe om Piero te helpen naar zijn familie in Italië terug te keren.