La Sfinge Sorride Prima di Morire - Stop - Londra (1964)

Alternatieve titels: Secret of the Sphinx | Heiße Spur Kairo-London

Italië / West-Duitsland / Egypte
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Duccio Tessari
met Tony Russel, Maria Perschy en Manuela Kent

De Lloyd's of London stuurt een agent, Thomas, om de diefstal van een grote lading van goud - gestolen van de Egyptische bank - te onderzoeken. Thomas, ingehuurd door professor Green - de belangrijkste verdachte - wordt verliefd op de jonge en mooie historicus Martha. De moorden en de vreemde ongevallen leiden Thomas naar de waarheid...

Hij bestond al een tijdje : Duccio Tessari....dit was zijn derde film en zijn eerste eurospy. Zijn laatste film voor de gekende Ringosaga, wat betekent dat hij schijnbaar nog geen householdname was, en ook dat de film kwam voor de eurospy/ Bond gekte geheel was losgebarsten. Met als gevolg dat niemand zich voor dit werk interesseerde toen hij uitkwam, en pas 2 jaar later een internationale release kreeg dankzij Ringo en Bond. Maar ook toen deed hij blijkbaar niet veel. Ik denk dat zijn spyspoof kiss kiss bang bang met Gemma veel gekender is, staat hier niet op vreemd genoeg.
Hoe dan ook : kwam dus voor de italospygolf en lijkt verder niet echt op de gekende voorbeelden daarvan, weinig Bondinvloeden nog, geen gadgets of wisecracks. Eerder een internationale avonturenfilm uit die tijd waar location shooting in exotische oorden net betaalbaar begon te worden , en dat was blijkbaar al afdoende.
We zijn in Egypte en de film is daar integraal geschoten, hoewel de titel anders suggereert heeft de sfinx hier geen hol mee te maken, evenals de vloek van de farao of andere camp. Locatie is puur decoratief verder en de intrige rondom gejatte goudstaven had in feite overal kunnen spelen. Die intrige is simpel : een verzekeringsagent wordt naar Egypte gestuurd om de diefstal van tig karaat goudstaven uit de Egyptische nationale bank te onderzoeken ( dat hij een verzekeringsagent is leren we pas helemaal op het einde ), en stuit allicht op een sinistere criminele organisatie waar secretaresse ( zo stelt ze zich toch voor ) Perschy meer vanaf lijkt te weten. Perschy natuurlijk een femme fatale, bad guy van dienst is Desny, naast nog wat andere schurken de belangrijkste. We beginnen in Cairo, gaan later zuidwaarts richting Aswan en op het eind weer noordwaarts naar Alexandrië.

Held van het verhaal is peplumsterretje Russell, grijzend en wel, die het allemaal luchtig brengt maar natuurlijk niet kan acteren, ook de rest is in feite B-spul. De gehele opzet is trouwens luchtig conform het genre, met melige humor e.g. de nergens op slaande voetbalwedstrijd op teevee of de pogingen tot zwarte Hitchcockhumor met dat weggemoffelde lijk dat weer dreigt boven te drijven. De actie is cheap, wat pyrotechniek maar vooral heel veel zouteloze kloppartijen en enerverend kun je het bezwaarlijk noemen, Tessari en mede- scenarist Zurli pogen het boeiend te houden via tig plottwists. Met als resultaat dat de intrige op het eind op de gekende wijze per monoloog geduid dient te worden : teken van een zwak script- en van een krimi, wat dit au fond inhoudelijk ook is.
Extreem slecht is het ook weer niet, maar voor non- genre tifosi irrelevant. Alles werd in beeld gebracht door niemand minder dan Joe d'Amato en een camera hanteren kon hij wel. Sets van Tessari's spaghetticollega Fidani en score van Migliardi, nogal bizar tijdens de kloppartijen : een soort post- industriele, atonale herrie.

U kunt het allemaal zelf beoordelen dankzij de Duitsche DVD met de titel "Heisse Spur Kairo London "die trouwens slechts Duitse dubs bevat en van matige kwaliteit is, schijnbaar uit een privé collectie opgevist en zonder restauratie op DVD getransferd. Hoera kenners : de bad guys worden hier weer eens "Spitzbuben " genoemd, lachen hè ? Al lijkt het door die dubbing komischer dan de bedoeling is waarschijnlijk.
Is dankzij Perschy en Desny ook 764346899642237754325790964 keer op de Duitse teevee te zien geweest ongetwijfeld en door veel mensen bekeken. Ik stel dus voor dat u stemt/ een mening geeft.