Il Conquistatore di Corinto (1962)

Alternatieve titels: La Bataille de Corinthe | Conqueror of Corinth | The Centurion

Frankrijk / Italië
Drama / Avontuur

geregisseerd door Mario Costa
met Jacques Sernas, John Drew Barrymore en Geneviève Grad

Caius Vinicius is een Romeinse gladiator die op een missie naar Griekenland wordt gestuurd. Zijn taak is het om de Grieken te overtuigen dat ze zich moeten over geven aan de Romeinse regels. Hij wordt hierin tegen gewerkt door een groep vrijheidstrijders. Alles wordt nog ingewikkelder als Caius ook nog eens verliefd wordt op de dochter van de leider van die strijders.

Standaardpeplum-als dat geen pleonasme is- die zowaar probeert historisch verantwoord te zijn , maar helaas haalden de makers meteen de termen BC en AD door elkaar, want wat zich 146 BC ten tijde van de laatse Punische oorlog wordt geacht af te spelen, is hier per ongeluk getransponeerd naar een jaartal ten tijde van de Antonijnen...
Goed, centurio- en niet gladiator- Sernas/Vinicius wordt naar het opstandige Corinthe gestuurd om zoals gezegd de bewoners tot rede en recht te brengen. U raadt nooit wat er dan gebeurt: hij raakt aan het hof van tiran Critolaos verzeild in allerlei intriges, raakt verliefd op de schone dochter van de tiran Hebe/Grad, maar hun romance wekt de toorn van niemand minder dan Canale/Artemis die zelf een oogje heeft op de jeune premier die hem afwijst, en ze moet het bed weer in duiken met de ouwe, onnozele ( vergeef me het pleonasme ) intellectueel Callicles die de boel in Corinthe bij mekaar wil houden. Canale wordt in haar ploertigheden bijgestaan door de schurk Barrymore/Diaus, die de schone Hebe heftig begeert en ook de troon, intussen Criolaus ophitsend tot oorlog...
Dit alles leidt dan tot de standaard verwikkelingen en een dreigend einde voor het liefdeskoppel, dat slechts kan rekenen op de eigen inventiviteit, en op de naderende leigioenen van Gordon Mitchell/Metellus, die voor zijn gay fanbase en zonder verdere goede redenen zijn beperkte speelduur grotendeels vult in ontbloot bovenlijf.
Deze standaardgenrefilm met dito cast houdt het tempo er nog redelijk in tussen het gelul door, en tracteert ons gelukkig op onvervalste ..stock footage in de knokpartijen. Voor dierenvriendjes ditmaal geen leeuwen, tijgers of opbaaskrokodillen, maar een heuse slangenkuil !
Is uitgebracht op DVD in Spanje op dito formaat, de Duitse versie schijnt een gecropte VHS rip te zijn.