Mei Ren Yi Jiu (2005)

Alternatieve titel: Beauty Remains

China / Verenigde Staten / Hongkong

geregisseerd door Ann Hu
met Zhiwen Wang, Vivian Wu en Xun Zhou

Twee zussen zijn aan elkaar verbonden door de wil van hun overleden vader en hun gemeenschappelijke liefde voor de charismatische ex-boxer Huang. Ze proberen onder het juk van de mannelijke invloed uit te komen, met het risico alles te verliezen.

Ben benieuwd komt binnenkort Sudance

Een goede dramafilm...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Twee zussen verliefd op dezelfde man...
Redelijk achtergrond geluid (geen Dolby Digital aanwezig)...
Redelijk breedbeeld (geen HD kwaliteit aanwezig)...
Niet slecht komt uit "Sudance"...
Prima land komt uit Chinees...

Plots:
China, 1948. De aristocratische patriarch Master Li wil dat na zijn dood zijn twee dochters met elkaar herenigd worden. De verwende Ying heeft haar hele leven een luxe bestaan geleid, maar haar halfzusje Fei heeft nooit van het Li huishouden deel uit mogen maken. Dit omdat zij een buitenechtelijk kind is van Master Li en een van de bediendes. Ying doet met tegenzin wat het testament van haar vader haar opdraagt en opent de deur van het familiehuis voor Fei. Huang, de verloofde van Ying, is onmiddellijk gecharmeerd van het jonge schoolmeisje, wat voor nog meer spanningen binnen de familie zorgt.

Leuk.

Wel apart qua opzet, want ondanks dat het zich volledig in China afspeelt, zit er toch een sterk Amerikaans team achter deze film. Score, plot en cinematografie zijn allen import, iets wat je eigenlijk niet meteen zou zeggen dat het kijken. Het voelde toch best authentiek aan.

Ann Hu (niet Hui) doet het qua regie ook meer dan aardig, al valt ze maar al te graag terug op een Xun Zhou die toen in haar beste periode zat. Zij neemt deze film op sleeptouw en weet van een ietwat mak verhaaltje toch een mooie romance te maken.

Al moet ik zeggen dat het visuele toch ook zeker z'n steentje bijdraagt. Zwoele cinematografie met mooie kleuren die voor een warme, broeierige sfeer zorgt. Qua opzet misschien iets te braaf en simpel voor een echt hoge score, maar verder wel een aanrader voor liefhebbers van klassieke Chinese romance.