Belye Nochi (1959)

Sovjet-Unie
Drama / Romantiek

geregisseerd door Ivan Pyryev
met Lyudmila Marchenko, Oleg Strizhenov en Anatoli Fedorinov

Het verhaal speelt zich af in de 19de eeuw, ten tijde van de tsaristische regering. Een man die in feite zijn hele leven aan het wegdromen is, ontmoet een vreemdelinge genaamd Nashtenka (Ludmila Martchenko) op een brug in Sint-Petersburg. De twee raken aan de praat en er ontstaat gelijk een bepaalde verstandhouding. Nashtenka is gedeprimeerd omdat haar vriend haar lijkt te hebben verlaten, terwijl de dagdromer zich bij haar niet meer alleen voelt. De daaropvolgende dagen ontmoeten ze elkaar opnieuw. Maar als hun vriendschap sterker lijkt te worden, doemen er problemen op.