Zarak (1956)

Verenigd Koninkrijk
Actie / Avontuur

geregisseerd door Terence Young
met Victor Mature, Michael Wilding en Anita Ekberg

In het bergachtige gebied tussen Brits-Indië en Afghanistan, rond 1860, krijgt Zarak Khan een verhouding met Salma, de jongste vrouw van zijn vader, Haji Khan. Woedend geeft zijn vader opdracht om hem te doden, maar spaart zijn leven na tussenkomst van de oudste zoon. Zarak wordt verstoten en om te overleven wordt hij een beruchte bandiet. De Britten willen hem pakken, en sturen Majoor Ingram op hem af. Na enkele gevechten en een groeiend respect voor elkaar wordt Ingram gevangen genomen door Ahmad, Zarak's rivaal. Gaat Zarak proberen om Ingram te bevrijden?

avatar van Brix
Een groots opgezette spektakelfilm in Cinemascope en de kleurigste Technicolor die je maar kan bedenken.
Het script daarentegen is maar bleekjes, en handelingen zijn dikwijls erg onlogisch.

De eerste helft van het verhaal sleept maar wat aan, daarna komt er meer vaart in het geheel.
Visueel is er niks mis met de film, fraaie locaties en indrukwekkende aantallen figuranten vullen het (brede)beeld tijdens indrukwekkende massale gevechtsscènes.
De filmlocaties in Marokko die door moesten gaan voor Afghanistan zijn overtuigend genoeg.

Mature is wel de geknipte acteur voor de hoofdrol, maar dat kan deze productie niet redden.

Anita Ekberg was de foutste keuze die men bij de casting maar kon maken.
Ze zag er wel goed uit destijds maar acteren kon ze voor geen meter; en dansen nog veel minder(pijnlijk slecht zelfs)
Ze komt niet al teveel in beeld, minder had ook gemogen wat mij betreft.
Gelukkig is er nog een andere actrice die die naam wel verdient:Eunice Gayson.
Een aardige bijrol is er van de jonge Patrick McGoohan.

Jammer van al het geld dat in de film gestoken moet zijn, want goedkoop ziet het er allemaal niet uit.
Regisseur Terence Young en producer Cubby Broccoli zouden later samen filmgeschiedenis maken met James Bond.

De DVD van Columbia Pictures is wel uitstekend van beeldkwaliteit.