Häidenvietto Karjalan Runomailla (1921)

Alternatieve titel: Karelian Wedding in the Land of the Kalevala

1 stem

Finland
Documentaire

geregisseerd door A.O. Väisänen
met Lyyli Home, Benjamin Trofimov en Olga Tarpio

De film laat een traditionele bruiloft zoals deze volgens de oude tradities uit de Kalevala (het mythische boek waarin het scheppingsverhaal van de Finnen beschreven staat) in Karelië plaatsvonden, zo rond begin 20ste eeuw. De verschillende fasen van een bruiloft komen aan de orde, zoals de vrouw het hof maken, de eigenlijke bruiloft en hoe men daarna verder dient te leven met elkaar.

avatar van The Eye
Ha, m'n 1250ste stem is op deze Finse docu die ter gelegenheid van de Akseli Gallén-Kallela tentoonstelling in het Groninger museum werd vertoond. De gerestoreerde versie is verzorgd met zeer mooie muziek. De docu zelf stelt niet zo heel veel voor, de akten van een bruiloft worden bij langs gelopen en het een en ander wordt met de nodige humor vertelt. Maar dit filmpje is toch wel weer een curiosum.

avatar van Arnie
Wordt de film nog vaker vertoond in het Groninger Museum, of was dit eenmalig?

avatar van The Eye
Bij mijn weten is het een eenmalige vertoning geweest. Maar het was wel via dvd, dus misschien dat je 'm ergens op de kop kan tikken, mocht je erg geïnteresseerd zijn.

avatar van beavis
de dvd die ik in de kast heb staan heeft een speelduur van 81 minuten...

(Ben even door mijn Finse DVD's aan het browsen, wellicht een land voor op de wensenlijst van volgend jaar. Heb dit curiosum lang geleden al aangeschaft omdat het wel bijzonder is uiteraard, maar wanneer ben je nu in de stemming voor een etnografisch document van een bruiloft...hoop dat er ook veel focus is op de meer magische elementen van de folklore...) (en terzijde, waarom is er geen behoorlijke ondertitelde versie van Sampo te vinden!?!?)