Lekcja Bialoruskiego (2006)

Wit-Rusland / Polen
Documentaire

geregisseerd door Miroslaw Dembinski
met Franak Viacorka, Alaksandar Milinkevic en Alexander Lukashenko

Franek Viacorka introduceert zichzelf in voice-over, vergezeld van zwart-witbeelden. Hij wordt geboren in Wit-Rusland in 1988, drie jaar later stort de Sovjet-Unie in en sinds 1994 regeert Aleksandr Loekasjenko, een antinationalistische, dictatoriale leider. Franeks vader sticht een nationalistisch lyceum, dat in 2001 met geweld wordt gesloten, waarna de oprichter in de gevangenis verdwijnt. Dan gaat het beeld op kleur en is het 2006. Franek is nu een politiek activist, net als zijn klasgenoten van het inmiddels ondergrondse lyceum. Van al hun verzetsdaden maken ze filmopnamen, die in deze documentaire aaneengemonteerd worden.