Vassa (1983)

Sovjet-Unie

geregisseerd door Gleb Panfilov
met Inna Churikova, Vadim Mikhajlov en Nikolai Skorobogatov

Vassa Zheleznova is een kordate koopmansvrouw. Ze houdt het huishouden, een paar jaar voor de revolutie van 1917, in een ijzeren greep en zet zelfs haar eigen echtgenoot aan tot zelfmoord om de eer en het kapitaal van de familie te waarborgen wanneer hij betrokken raakt bij een schandaal. Na zijn dood trekt Vassa de teugels nog eens strakker aan en drukt een zwaar stempel op de gang van zaken in het gezin. Daarbij staat het waarborgen van het familiekapitaal zonder meer voorop. Als haar Joodse schoondochter Rachel (Valentina Telichkina) arriveert uit Zwitserland met het trieste nieuws dat Vassa's zoon op sterven ligt, wil Rachel haar eigen zoon mee naar huis nemen. Maar Vassa wil haar kleinzoon zelf bij zich houden en dat wordt tot een pijnlijke confrontatie tussen de beide moeders. Maar de strijd is slechts een voorbode voor nog veel groter onheil in het leven van Vassa wanneer de revolutie van 1917 zich af begint tekenen. En daar heeft zelfs Vassa geen greep op.