Kerstmis in Floradorp (1997)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door René Roelofs

Floradorp is een Amsterdams tuindorp dat inmiddels ligt ingeklemd tussen de Kamperfoelieweg, de Sneeuwbalweg en de Floraweg in Amsterdam-Noord. In de volksmond werd de buurt ook wel 'De Rimboe' genoemd en niet zonder reden. De werkloosheid onder de bewoners is hoog; zo'n tachtig procent van de kostwinners zit zonder werk. De Gemeentelijke woningdienst heeft in de jaren twintig de wijk gebouwd met de bedoeling probleemgezinnen tot beter wonen op te voeden. Nu heeft de wijk een eigen karakter. De saamhorigheid bij de bewoners is hoog. De film portretteert enkele van hen als zij zich voorbereiden op het kerstfeest. Belangrijke vraag is daarbij wie zijn huis het mooist heeft versierd.

kappeuter (moderator)
bekroond met een gouden kalf tijdens het Nederlands Filmfestival 1997.
Deze documentaire zit in de Kalverliefde dvd box 'Gouden Kalfwinnaars beste documentaire 1982-2005'.

Heerlijke documentaire.
Echt zo'n documentaire die je onderuitgezakt op de bank kunt kijken. Leuk om zoveel aparte mensen in een documentaire te zien.
Ik was er een beetje bang voor dat het enkel over de kerstversiering zou gaan, maar dat is enkel een rood draadje dat door de film loopt. Eigenlijk alle belangrijke zaken van het leven komen wel aan bod, ook verdriet. Zoals ziekte en ongelukken, maar gelukkig ook veel troost.
Het zijn over het algemeen sympathieke, vooral ook excentrieke mensen. Je ziet opvallend veel mensen met slechte gebitten en bijzondere truien.
Het echtpaar met de huisvriend die bij hen inwoont. Ze lijken zo weggelopen uit Ederveens 30 minuten serie!
Er zit een fenomaal shot in de documenaire; van de camera die achter versieringen en lampjes langs de dansende stellen rijdt.
De muziek is een beetje een verhollandste versie van de Amelie score. Past mooi bij al die gezellige huisjes.

Dustyfan
Deze docu viel me eerlijk gezegd nogal tegen. De inleiding belooft meer dan de film uiteindelijk waarmaakt. Er wordt daarin toch een beeld geschetst van een aso-wijkje in A'dam Noord en dan verwacht ik eigenlijk een imagoprobleem waar zo'n buurt zich aan ontworstelt, zoals bijvoorbeeld in 'Roermondse Adel' Wordt getoond.

Nu is het een aardige verzameling mensen maar als geheel wat richtingloos en vooral themaloos. De enige 'rode draad' is de kerstversiering, wat ik echt te mager vind voor een docu.

FisherKing
Kijkt aardig weg, maar een verzameling van "Showroom" is het meer, je kijkt wat naar aparte mensen, maar echt een algehele duiding en structuur zit er niet in.

De maker is gewoon langs wat huizen gelopen en heeft wat gepraat, en daarmee lijkt de kous af. Het zijn ook niet altijd graag de mensen die ik op bezoek zou willen hebben, dus blijft het een ver-van-je-bed-show en raakt ie te weinig, naar mijn idee.

Die mensen die kerst-versierde vensters gaan beoordelen, deed me denken aan de cijfers die ik hier wel eens uitgereikt zie worden bij baggerfilms

kappeuter (moderator)
Kerstmis in Floradorp geeft een kleurrijk beeld van de mensen in de buurt en de sores die ze hebben. Het thema is Floradorp, onder meer ook het imagoprobleem, maar ik heb zelf helemaal niet het gevoel dat het daar meer over moet gaan. Kan, hoeft niet. De aard van die zigeunermensen in Roermond is ook veel vuriger. Die vertellen alles vrijuit, terwijl de Floradorpelingen vrij bescheiden over komen, althans ze laten niet gauw hun emoties zien.

FisherKing schreef:

Ja klopt. Ik kreeg er wel een knus gevoel bij. Al die kleine huisjes met hun eigen accenten in kerstversiering.
Maar achter deze knusse buitenkant, gaat veel klein en groot leed schuil. Eigenlijk zijn het allemaal 'ieder huisje heeft zijn kruisje' huisjes. Ik denk dat dat het thema is.
Dat krijg je allemaal niet zo even te horen als je bij iemand op de koffie gaat. Dus ik zou het werk van de documentairemaker niet willen onderschatten.

Dat vond ik juist het interessante van deze documentaire.
Dat je mensen ziet die totaal anders in het leven staan dan jij. Ik ben daar erg nieuwsgierig naar.

FisherKing
Ja, het thema is Floradorp, da's duidelijk. Maar of 't ambitieuzer had gekunnen ? Dan antwoord ik ja. Maar goed, da's met alles Zou ook zo kunnen zijn dat juist de vrij bescheiden dorpelingen aan 't woord komen. Helaas heb ik dan nog geen compleet beeld van 't onderwerp.

Maar ik accepteer het als een sfeerschets waarbij toevallig Floradorp de kapstok is

Dit zijn mijn hardwerkende ouders.die alles voor hun kinderen over hadden.
Ik kwam niets te kort. Mijn moeder is vlak na deze opname overleden.
Heel erg verdrietig.
Blij met deze film.