Hard Times (1994)

Alternatieve titel: Charles Dickens' Hard Times

Verenigd Koninkrijk
100 minuten (miniserie, 4 delen)

geregisseerd door Peter Barnes
met Harriet Walter, Bill Paterson en Alan Bates

Welkom in de harde wereld van een industriestadje in het Victoriaanse tijdperk, waar zakelijkheid belangrijker wordt gevonden dan menselijke gevoelens, en ware hartstocht wordt onderdukt.

avatar van henkula
Het is allemaal nogal afgeraffeld, te weinig tijd om het verhaal in 100 minuten te stoppen. Daarbij wordt er nogal houterig geacteerd.

avatar van josseheijmen
1e ziening van Hard Times.

Een pak beter dan Great Expectations (1999).

Met name de uitval van de fabrieksarbeider t.o.v. de arrogante eigenaar Bounderby heb ik zeer kunnen waarderen. Dat moment zorgt ervoor dat de film nèt even een iets bredere betekenis krijgt doordat ze de onmenselijke omstandigheden van de arbeiders in die tijd aankaart.
Ja, ik moet toegeven dat ik geboeid ben geweest door deze Dickens-kloon.

Aan de andere kant van de medaille kunnen de intriges die over de helft vd film de overhand krijgen mij allerminst bekoren. Om van de obligate kus niet te spreken: die is bar en boos.

Volgens mij zijn niet al Dickens' verhalen even geschikt om te verfilmen. De twee genoemde titels in dit stukje zijn op hun best tussendoortjes en als ze al zullen beklijven is dat vanwege hun nietszeggendheid.

Nog een laatste opmerking over de dvd-kwaliteit: De dvd Hard Times binnen de dubbeluitgave HT/Great Expectations geeft een beeld dat vergeven is van de ruis. Mooi scherp beeld is anders.

avatar van Pieter Montana
Vrij degelijke bewerking van een, helaas, vrij matig Dickens-boek.

Alan Bates speelt heel leuk als de baas van Coketown, de karikaturale Mr. Bounderby, die het maar niet kan laten te vertellen over zijn ongelukkige jeugd. Helaas zit daar ook het probleem. Dickens wist niet goed waar hij naartoe wou met dit boek: de aanklacht tegen de wantoestanden in de fabrieken en de gehele Industriële Revolutie, wordt gemengd met een rijtje karikaturale, grappige, ongeloofwaardige personages die de gehele kritiek belemmeren en indikken.

Al bij al, een vrij aardig tijdsbeeld van de 19e eeuw, maar de BBC heeft mooiere boekadaptaties op haar naam staan. 3*