Tiramisu (2008)

Nederland
90 minuten / 80 minuten (dvd-versie)

geregisseerd door Paula van der Oest
met Anneke Blok, Jacob Derwig en Olga Zuiderhoek

Anne (Anneke Blok) is een getalenteerd en flamboyant actrice. Ze woont op een woonboot in de binnenhaven van Amsterdam, samen met haar dochter Masja. Ze is een jaar of drie geleden gescheiden van Lex. Iedereen is dol op Anne, haar mede-acteurs zijn in feite haar familie. Na het thuiskomen van een première, valt Anne met haar dronken kop van de trap van de kade. De volgende dag wordt ze gewekt door de deurbel. Met bonkend hoofd en een opgezwollen enkel doet ze open en staat tot haar verbazing oog in oog met een keurige, enigszins burgerlijke man met een koffertje in zijn hand. Hij stelt zich voor als Jacob, haar nieuwe boekhouder. Jacob schrikt wanneer hij ontdekt dat Anne het niet zo nauw neemt met haar uitgaven en enorme schulden heeft. Anne lijkt in eerste instantie niet erg onder de indruk, maar wanneer het tot haar doordringt wat er aan de hand is, raakt ze langzaam maar zeker in blinde paniek, ze wil haar geliefde woonboot absoluut niet kwijt.

Ondanks het goede spel van Anneke Blok heb je niet het idee dat je iets "werkelijks" meemaakt en ben je deze, op zich aangename, ouderwetse (soms lijkt het een veertiger jaren prent), te dik aangezette film, weer snel vergeten. Dat ligt vooral aan het te zwakke script. Ook Olga Zuiderhoek steelt als vanouds de show.

avatar van Sopherian
Keek lekker weg maar sluit me bij somige aan dat het verhaal een beetje simpel was.
Vond dat Anneke Blok wel geweldig acteerde.

Niets boeide me aan de film...... heb hem toch helemaal uitgekeken.

Dick2008
Verkorte versie op dvd lees ik, nou ja ook niet zo'n probleem. Dvd is voorzien van ondertitels voor doven/slechthorenden. Momenteel versta ik alles nog goed hoor, maar ik vind het best wel prettig als een dvd voorzien is van deze extra's, hoewel de dialogen nou ook niet bepaald van die aard zijn dat je daardoor inhoudelijk de film niet goed kunt volgen. Maar iedere keer het gepeuter aan de afstandsbediening omdat de muziek tussendoor weer te hard is of zo, vind ik ook knap irritant.

Heb deze eigenlijk vanwege Olga Zuiderhoek aanschaft, maar die heeft maar een kleine, wel grappige rol. Anneke Blok en Jacob Herwig zetten goede rollen neer. Het is eigenlijk een drama maar wel heel luchtig. Erg simpel verhaaltje ook, over een eigenzinnige theateractrice en een boekhouder die daarop verliefd wordt en vervolgens in de stront terechtkomt. Maar erge leuke film om te zien en realistich neergezet. 5.0

Uren waarin niks gebeurt. Het komt me bekend voor maar ik weet niet meer wie het geschreven of gezongen heeft. Voor mij de juiste omschrijving van deze film.

deze film vind ik uitstekende film
goede gespeelt door iedereen daarom kan ik niks anders dan 4,5 ster geven