Les Amants du Bagne (2004)

Alternatieve titel: Cayenne

Frankrijk

geregisseerd door Thierry Binisti
met Antoine de Caunes, Isabelle Renauld en Laurent Malet

In 1924 brengt Albert Londres, een beroemd journalist, een bezoek aan het werkdetentiekamp in Frans-Guyana. Aanvankelijk beweren de autoriteiten geen geheimen te kennen. Londres stuit echter op onmenselijke toestanden. Hij ontmoet Claudia Desfeuilles, die haar echtgenoot probeert vrij te krijgen en hij besluit haar te helpen.

Fictiefilm die toch refereert naar de Franse journalist Albert Londres en herinnert aan de Franse strafkolonies, zoals deze in Guyana.
De onmenselijke toestanden die aldaar heersten werden door Londres, die zich ook verdienstelijk maakte met artikels, reportages en boeken over slavenarbeid en wantoestanden in Afrika, aangeklaagd.
Zoals de andere films die ik zag van Thierry Binisti, is ook deze goed en duidelijk opgebouwd met degelijk acteerwerk. Naast de 3 hoofdpersonages maakt vooral Didier Bezace als kampoverste indruk.
Eigenlijk is de film een eerbetoon aan Albert Londres (er bestaat in Frankrijk een Albert Londres-Prijs voor journalistiek) door wiens toedoen de "bagnes" in de kolonies werden afgeschaft en eigenlijk is de titel "Les Amants du Bagne" een misleidende titel, die naar romantiek wijst, wat hier niet het geval is.